baner
baner
baner
TAMTRON S.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

UTK: Nieprawidłowości na linii 91 Kraków Główny Osobowy – Medyka

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w ramach realizowanych czynności nadzorczych, przeprowadził kontrolę zarządcy infrastruktury - PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. (PKP PLK) w zakresie zasadności stosowania sygnałów zastępczych oraz utrzymania i użytkowania urządzeń sterowania ruchem kolejowym (SRK) na stacji Strażów (linia kolejowa nr 91 Kraków Główny Osobowy – Medyka). Przeprowadzona kontrola Prezesa UTK wykazała szereg nieprawidłowości w prowadzeniu dokumentacji eksploatacyjno-utrzymaniowej oraz procesu utrzymania urządzeń SRK. Ujawnione w trakcie kontroli nieprawidłowości uniemożliwiały prawidłową eksploatację urządzeń, a w konsekwencji właściwe prowadzenie ruchu kolejowego.

Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało na:
  • błędnym wyznaczeniu granic i elementów dróg przebiegu, jak również nieuwzględnieniu czynności niezbędnych do wykonania w związku z koniecznością przejazdu pociągu obok sygnalizatora wskazującego sygnał „Stój”,
  • nieprawidłowościach w zakresie zapisów dokonywanych w dokumentacji utrzymania urządzeń, tj. książek kontroli urządzeń SRK oraz harmonogramów konserwacji i przeglądów, a także w zakresie wykonywania wymaganych zabiegów utrzymania urządzeń SRK,
  • nieprawidłowościach w zakresie usytuowania wskaźników,
  • nieprawidłowościach w zakresie zamocowania w torach elektromagnesów SHP (samoczynne hamowanie pociągu),
  • braku wprowadzenia obostrzeń w zakresie prowadzenia ruchu kolejowego i obsłudze urządzeń SRK w związku z występującą na części torów korozją powierzchni tocznych szyn i negatywnym wynikiem sprawności czułości przekaźników torowych,
  • nieprawidłowościach w pracy układu napędu zwrotnicowego (niejednakowa droga oporowa głowicy klamry zamknięcia nastawczego).

Powyższe nieprawidłowości stanowiły naruszenie przez PKP PLK:

przepisów art. 17 ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym,
przepisów i regulacji wewnętrznych zarządcy tj.:
  • § 2 ust. 1, § 3 ust. 7 i 23 Instrukcji o sporządzaniu regulaminów technicznych Ir-3 (R-9),
  • § 38 ust. 2 Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1 (R-1),
  • § 6 ust. 2 Instrukcji o zasadach eksploatacji i prowadzenia robót w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym Ie-5 (E-11),
  • § 6 ust. 1 i 3, § 57 ust. 8, § 65 ust. 5 Instrukcji konserwacji, przeglądów oraz napraw bieżących urządzeń sterowania ruchem kolejowym Ie-12 (E-24),
  • § 16 ust. 15 pkt 18 Instrukcji sygnalizacji Ie-1 (E-1),
  • ust. 3 pkt 10 części II załącznika nr 4 Instrukcji o oględzinach, badaniach technicznych i utrzymaniu rozjazdów Id-4 (D-6).

W wyniku przeprowadzonych działań Prezes UTK nakazał:
  • natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
  • dokonanie sprawdzenia i analizy ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach,
  • podjęcie działań, przewidzianych przez System Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.

Cel działań:
  • ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
  • eliminacja przypadków nieuzasadnionego i długotrwałego stosowania sygnałów zastępczych,
  • zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • zwiększenie jakości usług przewozowych w transporcie kolejowym.


Autor: UTK

Tagi: utk, pkp plk, lini nr 91

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.