baner
baner
baner
DACPOL Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

V Konferencja Naukowo-Techniczna nt.: „Szkody górnicze, a infrastruktura transportowa”

W dniach 17 - 18 marca 2011 roku w miejscowości Ustroń Jaszowiec odbyła się V edycja KONFERENCJI NAUKOWO – TECHNICZNEJ „SZKODY GÓRNICZE A INFRASTRUKTURA TRANSPORTOWA”. Konferencja odbywała się pod Patronatem Głównego Instytutu Górnictwa, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Politechniki Śląskiej Wydziałów: Górnictwa i Geologii oraz Wydziału Budownictwa.

Organizatorem był Oddział SITK RP w Katowicach przy współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakładem Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach, Sosnowcu oraz Centrum Diagnostyki w Warszawie. W Konferencji wzięło udział 95 osób, w tym przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Biura Dróg Kolejowych i Biura Energetyki, Centrum Realizacji Inwestycji, Centrum Dużych Prędkości i Zakładów Linii Kolejowych z Tarnowskich Gór, Sosnowca, Krakowa, Wałbrzycha, Częstochowy oraz Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie i Centrum Diagnostyki w Warszawie.

Wśród przedstawicieli świata nauki biorących udział w Konferencji można wymienić m. in. Profesora dr hab. inż. Jana Białka z Wydziału Górnictwa i Geologii Politechniki Śląskiej, Profesora dr hab. inż. Kazimierza Kłoska z Wydziału Budownictwa Politechniki Śląskiej a z Głównego Instytutu Górnictwa Profesora dr hab. inż. Andrzeja Kowalskiego oraz pana mgr inż. Grzegorza Stencla z Instytutu Kolejnictwa (dawne CNTK). Wśród grona uczestników byli przedstawiciele Górnictwa: z Kompanii Węglowej S.A., z Katowickiego Holdingu Węglowego S.A. i Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A., reprezentanci biur projektowych i firm wykonawczych z branży budowlanej, energetycznej jak i srk. Konferencja gościła również przedstawiciela firmy niemieckiej. Wśród znamienitych gości nie zabrakło przedstawicieli GDDiA wraz z panią mgr inż. Ewą Tomala – Borucką - Dyrektorem Oddziału w Katowicach.

Na Konferencji omawiano zagadnienia związane z mechanizmem prognozowania, powstawania, zabezpieczania i usuwania wpływów eksploatacji górniczej na infrastrukturę pod, na i nad ziemną. Tematyczne referaty stanowiły punkt wyjścia do wspólnej i szerokiej dyskusji środowisk naukowych, kolejowych, drogowych, górniczych oraz projektowo – wykonawczych. Program dwudniowej konferencji generalnie podzielony był na dwie części, pierwszą, dotyczącą zagadnień związanych z infrastrukturą kolejową i drugą dotyczącą infrastruktury drogowej.

Z poruszonych zagadnień można wyciągnąć wnioski, że jest wiele wspólnych problemów do rozwiązania przy budowie i utrzymaniu dróg kolejowych jak i kołowych w rejonie występowania eksploatacji górniczej. Dotyczą one problemów z istniejącymi i nowo powstającymi szkodami górniczymi, które są ubocznym i niekorzystnym efektem realizacji Planów Ruchu Zakładów Górniczych (wydobycia kopalin). Pomimo występowania szkód górniczych na stosunkowo niedużym obszarze kraju problemy w komunikacji i infrastrukturze wynikają m. in. z faktu realizacji ponad 30% naładunku i wywozu towarów w transporcie kolejowym i znacznie przewyższającym średnią a zarazem najwyższym w kraju iloczynowi ruchu kołowego przy prowadzeniu tras przez teren górniczy lub/i po górniczy oraz bardzo zurbanizowany. Problematyka zmian nośności gruntu, konieczności stosowania odpowiednich zabezpieczeń przed szkodami górniczymi generuje dodatkowe koszty budowy i utrzymania oraz wymaga specjalistycznej wiedzy. Ma to swój wydźwięk w realizacji inwestycji kolejowych korytarza E 30 i E 65 oraz autostrad A 1, A 4 i drogi ekspresowej S 1. Do realizacji zadań (projektowych, budowlanych i utrzymania) na tym terenie wymagana jest specjalistyczny wiedza, którą zdaniem uczestników można by pogłębiać na Studiach Podyplomowych oraz podczas kolejnej VI Konferencji za 2 - 3 lata.

Wystąpienia osób reprezentujących firmy koncentrowały się nie tylko na reklamie i informacji o działalności, ale przede wszystkim dotyczyły technologii robót, omówieniu błędów w wykonawstwie oraz sposobów ich uniknięcia.

Czas Konferencji wypełniony merytorycznymi wystąpieniami i żywą dyskusją nie wiedzieć kiedy doprowadził do jej zakończenia.

Korzystając z okazji organizatorzy informują, że na stronie www.sitk-katowice.org.pl zostaną w niedługim czasie opublikowane materiały z Konferencji, na które organizatorzy uzyskali zgodę autorów, a na łamach periodyku „Przegląd Komunikacyjny” zostaną zamieszczone referaty.



Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 21.03.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.