Wyremontowane przez kolej w ciągu ostatnich dwóch lat dworce to m.in. Wrocław Psie Pole, Bolesławiec i Jelenia Góra. W kolejnych latach PKP planuje odnowienie kolejnych obiektów, w tym Dworca Głównego we Wrocławiu.
Pod swoją opieką Oddział Gospodarowania Nieruchomościami PKP we Wrocławiu ma ponad czterysta dworców na terenie województwa opolskiego i dolnośląskiego. - Od kilku lat intensywnie remontujemy dworce kolejowe w naszym regionie. W 2008 roku odnowiliśmy siedem na terenie województwa dolnośląskiego i cztery w opolskim. Część remontów zostało zaplanowanych na kolejne lata. Te zlokalizowane we Wrocławiu są przygotowywane z myślą o Euro 2012. Po zakończonych remontach dworce staną się miejscami atrakcyjnymi i przyjaznymi zarówno dla mieszkańców, jak i pasażerów. – czytamy w komunikacie wrocławskiego oddziału.
Do tej pory odnowiono kilkanaście dworców. W 2008 roku były to obiekty w Okmianach, Bolesławcu, Janowicach Wielkich, Świerzawie, Zgorzelcu Ujeździe, a także wrocławskie dworce przygotowywane z myślą o Euro 2012, czyli Żerniki i Psie Pole (koniec w 2009 r.). Z kolei w Opolskiem były to budynki dworcowe w Szydłowie, Domaszowicach, Chrościcach i Zawadzkim.
Prace na poszczególnych obiektach były zróżnicowane. Kompleksowe remonty przeprowadzono w województwie opolskim na dworcach w Domaszowicach i Zawadzkim. Poza elewacją odnowiono tam również wnętrza obiektów. Podobnie było z dworcami w województwie dolnośląskim. Tutaj całościowo odremontowano dworce w Zgorzelcu Ujeździe, Bolesławcu, Wrocławiu Żernikach oraz na Psim Polu.
Remont części dworców rozpoczął się w 2008 i trwał do 2009 roku. W Lizawicach, Świdnicy Przedmieściu, Jaworze oraz Dąbrowie Oleśnickiej wykonano prace polegające na wymianie pokrycia dachowego. Podobne wykonano w 2009 roku na dworcach w Szewcach, Skokowej, Żarowie i Miękini. W tym ostatnim rozpoczęto również remont elewacji.
Z kolei rewitalizację dworca w Jeleniej Górze zakończono w lutym tego roku. Wykonano tam nie tylko częściowy remont elewacji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, ale również gruntownie odnowiono hall, a także dostosowano obiekt dla potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Bezsprzecznie najważniejszą i najbardziej kosztowną inwestycją najbliższych lat będzie rewitalizacja Dworca Głównego we Wrocławiu wraz z placem przeddworcowym. W ubiegłym roku rozstrzygnęliśmy konkurs na koncepcję architektoniczno-urbanistyczną. Wygrała go warszawska pracownia projektowa Grupa 5. Obecnie trwają prace nad projektem wykonawczym. W listopadzie zamierzamy rozpisać przetarg na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem maszyny i robotnicy wejdą na dworzec w 2010 roku. Przebudowa dworca powinna potrwać około dwóch lat. W tym czasie będzie on zamknięty. W zastępstwie uruchomimy dworzec tymczasowy, który będzie się mieścił w budynku magazynu ekspedycji bagażowej przy ulicy Suchej 10/12. – czytamy dalej w komunikacie.
Będą też inne renowacje wrocławskich dworców. PKP chce się zająć także odnową tych na Mikołajowie, Leśnicy, Praczach i Kuźnikach. Pieniądze na te remonty są już zarezerwowane. Inwestycje wystartują w 2010 roku, a zakończą się w 2011 roku. Łączny ich koszt to ponad osiem milionów złotych.
Na małych Eurodworcach prace obejmą między innymi odnowienie wnętrz i elewacji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz instalacji, a także dostosowanie budynków do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przy wszystkich obiektach budowane będą także miejsca parkingowe.
Planuje się również roboty na obiektach nie związanych z Ero 2012. W województwie dolnośląskim są to budynki dworcowe w Pieńsku (2009/2010 – remont elewacji i dachu), Malczycach (2010 – dach i elewacja) oraz w Środzie Śląskiej (2010 – dach, elewacja, podjazd dla osób niepełnosprawnych).
Istotną inwestycją w 2010 roku na Opolszczyźnie ma być rewitalizacja dworca w Brzegu. Prace podzielono na dwa etapy. Pierwszy to remont elewacji, stolarki okiennej i drzwiowej oraz placu przeddworcowego (zakończy się on do grudnia 2010). Z kolei drugi obejmie instalacje i odnowienie klatek schodowych (koniec 2011 rok). Pierwsza część inwestycji pochłonie około trzech milionów złotych i zostanie prawdopodobnie dofinansowana ze środków miasta.
Autor: (źródło: PKP S.A., 22.10.2009)