baner
baner
baner
IME-AUTOLIFT POLSKA

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

W KIG na temat konkurencyjności kolei

W siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej odbyła się debata pod hasłem „Czy polska kolej może być konkurencyjna”. Z ramienia PKP CARGO uczestniczył w niej Daniel Ryczek, członek zarządu Spółki ds. strategii.

Stanowisko Krajowej Izby Gospodarczej przedstawił Józef Marek Kowalczyk, przewodniczący Komitetu Infrastruktury KIG, a w przeszłości m.in. prezes PKP CARGO. Jego zdaniem aby polska kolej miała szansę konkurować z transportem drogowym, konieczne jest obniżenie stawek dostępu do infrastruktury o co najmniej 50 proc. oraz nałożenie na ministra transportu ustawowego obowiązku ustalania tych opłat na poziomie opłat dla przewoźników drogowych.

Z kolei jak stwierdził Andrzej Massel, wiceminister transportu, ważniejsze niż obniżanie stawek dostępu do infrastruktury jest poprawa jakości tej infrastruktury, w kontekście szans rozwoju przewozów kolejowych.

Dużą wagę przywiązujemy na przykład do programu rewitalizacji ośmiu odcinków linii kolejowych, który ma zostać zrealizowany w latach 2012-2014 kosztem 2,23 mld zł – powiedział wiceminister.

Daniel Ryczek przyznał, że zbudowanie dobrze funkcjonującej sieci kolejowej jest warunkiem sine qua non konkurencyjności polskiej kolei, ale zastrzegł jednocześnie, że ogromną bolączką przewoźników kolejowych jest obecnie funkcjonujący w Polsce model ustalania wysokości stawek dostępu do infrastruktury, w którym zarządca infrastruktury określa cennik, na przykład zakładający znaczącą podwyżkę, a jego weryfikacja przez Urząd Transportu Kolejowego nie uwzględnia tego, na ile rynek jest w stanie udźwignąć taką podwyżkę.

Naszym postulatem jako przewoźnika jest wprowadzenie modelu, w którym byłaby korelacja między jakością i ceną usług świadczonych przez zarządcę infrastruktury – powiedział członek zarządu PKP CARGO.

Według niego jednym z możliwych rozwiązań jest wprowadzenie rekompensat dla operatorów kolejowych za czasowe pogorszenie stanu infrastruktury wynikające z jej modernizacji, które byłyby wliczone w koszt tej inwestycji.

W przeciwnym razie straty przewoźników i odpływ ładunków z kolei mogą być tak drastyczne, że właściwie nieodwracalne– podsumował Daniel Ryczek.


Autor: (źródło: PKP CARGO, 30.05.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.