Jak informuje PKP PLK, podstacja trakcyjna Lizawice jest ostatnim obiektem zasilania trakcji elektrycznej, który został wybudowany w ramach kontraktu "Budowa i modernizacja obiektów i urządzeń zasilania linii kolejowej E 30 na odcinku Opole-Wrocław -Legnica".
Przedsięwzięcie miało na celu uzyskanie parametrów do jazdy pociągów z prędkością
Prace modernizayjne zasilania na odcinku linii kolejowej Opole - Wrocław – Legnica objęły: modernizację 5-ciu podstacji trakcyjnych (Lipki, Święta Katarzyna, Wrocław Leśnica, Środa Śląska, Szczedrzykowice) oraz budowę nowych podstacji trakcyjnych: Marcelin zasilana napięciem 15 kV, Przecza - zasilana napięciem 110 kV, Łosiów - zasilana napięciem 110 kV. Przebudowa systemu zasilania objęła także kabiny sekcyjne: Piekary Wielkie, Miękinia, Malczyce. Wartość kontraktu „wynosi : 69 947 000,0 PLN.
W ramach robót w Lizawicach przeprowadzono prace budowlane oraz elektroenergetyczne. Wybudowano nowy obiekt wraz z drogą dojazdową i zagospodarowaniem terenu. W zakresie elektroenergetyki wykonano: napowietrzną linie zasilającą 110 kV, rozdzielnię 110/20/1,3/1,3 kV oraz zasilacze i kable powrotne, a także sterowanie lokalne odłączników sekcyjnych. Przyłączono również do nowych urządzeń istniejącą linię potrzeb nieatrakcyjnych. Podstacja, podobnie jak już istniejące obiekty, ma zapewnione zdalne sterowanie urządzeń z Nastawni Centralnej Wrocław.
Obiekt gwarantuje europejski standard obsługi i wymagane rygory bezpieczeństwa pracy.
Prace zostały wykonane przez Konsorcjum: - Trakcja Polska S.A.,- PKP Energetyka S.A., Elester PKP Sp. z o.o. wraz z podwykonawcami: ABB Warszawa (rozdzielnia 110 k), MIXBUD Wałbrzych (roboty budowlane), ZWSE Opole (linia zasilająca 110 kV), PROIN Wałbrzych (projekt).
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 17.09.2009)