baner
baner
baner
CSI Sp.j.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

W mniej niż 3 godziny z Warszawy do Trójmiasta

Jeszcze w tym roku 330-kilometrową trasę z Warszawy do Trójmiasta pociągi pasażerskie pokonają w rekordowym czasie poniżej trzech godzin. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą inwestycję w ramach jednego z najważniejszych kolejowych programów modernizacyjnych w Polsce.

Krótka podróż
Nowe tory umożliwią komfortową podróż pociągiem z Warszawy do Gdańska w 2 godziny i 58 minut. Taki czas przejazdu będzie obowiązywał od grudnia 2014 roku. W porównaniu z obecnym rozkładem jazdy oznacza to skrócenie czasu podróży co najmniej o godzinę. Zakładany czas przejazdu pod koniec 2015 roku będzie jeszcze krótszy – 2 godziny i 37 minut.

Półtora miliona nowych podkładów
Modernizacja linii z Warszawy do Gdyni wiązała się z rozbiórką całej infrastruktury kolejowej i budową jej od nowa. Pociągi przyśpieszą, początkowo do 160 km/h, a docelowo do 200 km/h. Będzie to możliwe między innymi dzięki kompleksowej przebudowie 842 km torów, montażowi 820 rozjazdów i budowie 600 mostów, wiaduktów i przepustów. Prace torowe zostały przeprowadzone przez  PLK na niespotykaną w historii skalę. Modernizacja torów wymagała zamontowania około 1,5 miliona podkładów. Ostatnie roboty, wymagające ułożenia ok. 15 km torów, prowadzone są w okolicach Malborka i Iławy i na stacji Gdańsk Wrzeszcz. Na pozostałych odcinkach trasy pociągi jeżdżą po dwóch nowych torach z prędkością do 160 km/h. 

Lepsza obsługa pasażerów
Modernizacja objęła również 153 perony, które zostały podwyższone i wyposażone w nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Każdy został dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych, które mogą korzystać z wind lub pochylni. Wszystkie przystanki, stacje i przejścia podziemne zostaną objęte monitoringiem. 

Wyższe bezpieczeństwo ruchu kolejowego
Na zmodernizowanej magistrali wzrośnie również poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego.  Na całej długości linia zostanie wyposażona w europejski system sterowania ruchem kolejowym – ERTMS (ang.- European Rail Traffic Management System). PLK planują, że w 2015 roku, na odcinku ok. 200 km system przekazujący drogą radiową sygnały z semaforów do kabiny prowadzącego pociąg, pozwoli na bezpieczną jazdę z prędkością do 200 km/h. Część zadań maszynisty będzie odbywała się automatycznie – system będzie wspomagał przyśpieszanie i hamowanie. Wzrośnie również bezpieczeństwo na styku dróg i linii kolejowej. Kierowcy skorzystają z około 100 nowych, całkowicie bezpiecznych dwupoziomowych skrzyżowań, które powstały w miejscu przejazdów kolejowych. 

Modernizacja trasy Warszawa – Gdynia jest w współfinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Umowy na roboty finansowane z tego źródła PLK podpisywała od 2011 roku. Rok 2014 przyniesie zakończenie prac na torach, zaś w roku 2015 będzie montowany system ERTMS. Te prace nie wpłyną na ruch kolejowy. Łączny koszt inwestycji sięga 8,8 mld zł.

Autor: źródło: PKP PLK

Tagi: pkp plk, linia nr 9, ERTMS, e65

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.