baner
baner
baner
MODERTRANS POZNAŃ Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

W Podkarpackiem zawieszono przewozy kolejowe

Od 1 stycznia 2010 roku zawieszone zostały połączenia pociągów na liniach kolejowych Jasło – Zagórz i Zagórz – Łupków. Wstrzymanie prowadzenia kolejowych regionalnych przewozów osób wiąże się z wysokimi kosztami eksploatacji na tych trasach oraz ograniczoną ilością środków, jaką na dotowanie przewozów regionalnych może przeznaczyć Samorząd Województwa  Podkarpackiego.

W październiku 2009 roku Samorząd Województwa Podkarpackiego ogłosił przetarg na prowadzenie usług publicznych w zakresie regionalnego kolejowego transportu pasażerskiego na terenie województwa w latach 2010- 2012. W budżecie województwa na ten cel zabezpieczono kwotę 105 milionów złotych. Wpłynęła tylko jedna oferta - Przewozy Regionalne sp. z o.o. w Warszawie na łączna kwotę 135 311 990, 48 złotych. Kwota ta przewyższała tą, którą dysponuje województwo o ponad 30 milionów czyli prawie 1/3. Wobec powyższego przetarg trzeba było unieważnić. Przygotowywany jest nowy przetarg.

Zarząd Województwa w dniu 8 grudnia 2009 r. wyraził zgodę na negocjacje warunków dotyczących udzielenia zamówienia publicznego na organizowanie i dotowanie regionalnych oraz niektórych międzywojewódzkich kolejowych przewozów osób na terenie województwa podkarpackiego, w okresie od 01 stycznia 2010 do dnia 31 marca 2010 r.

Negocjacje rozpoczęto 18 grudnia 2009 r. Odbyło się kilka spotkań, ostatnie 28 grudnia. Właśnie 28 grudnia 2009 r. Spółka Przewozy Regionalne sp. z o.o. przedłożyła – na zapotrzebowanie złożone przez Samorząd Województwa ofertę przewozową obejmującą:

- Zadanie Nr I – połączenia na liniach Tarnów – Przemyśl oraz Przeworsk – Stalowa Wola Rozwadów;

- Zadanie NR II – połączenia na liniach Rzeszów – Stalowa wola Rozwadów przez Tarnobrzeg i Jarosław –Horyniec Zdrój

- Zadanie NR III - połączenie na trasie Rzeszów –Jasło, Jasło – Zagórz i Zagórz – Łupków ( sezonowo w okresie wakacji) Za zrealizowanie tej oferty, czyli połączeń na tych trasach Przewozy Regionalne oczekiwały rekompensaty ze strony Samorządu Województwa w wysokości 10 247 425 zł. Województwo Podkarpackie na dofinansowanie przewozów w okresie od 01 stycznia 2010 do dnia 31 marca 2010 r. przeznaczyło tymczasem kwotę 8 750 000,00 zł. Na realizację przedstawionej oferty zabrakło w budżecie Województwa 1 497 425 zł.

Strona reprezentująca Przewozy Regionalne  oświadczyła, iż nie widzi możliwości obniżenia kosztów, tak aby za kwotę jaką dysponuje Samorząd wykonywać połączenia na wymienionych trasach.

Przedstawiciele Samorządu Województwa zwrócili się do przewoźnika o przedłożenie pełnego wykazu kosztów związanych z realizacją połączeń na tych trasach oraz podanie sposobu wyliczenia tych kosztów. Spółka Przewozy Regionalne nie przedstawiła wymaganych dokumentów, choć obliguje ją do tego nowe rozporządzenie WE  Parlamentu Europejskiego i Rady Europy, obowiązujące od 3 grudnia 2009 roku.

W związku z zaistniałą sytuacją istnieje konieczność ograniczenia połączeń na najbardziej deficytowych trasach regionalnych. Najbardziej deficytowa jest trasa Jasło – Zagórz.   Koszt przejechania 1 kilometra wynosi 20, 75 PLN, przychód to zaledwie 3,10 PLN a dopłata Samorządu Województwa do 1 kilometra przejechanego przez pociąg na tej trasie to aż 17, 65 PLN. Powoduje to, ze w skali roku tylko na tej trasie należałoby dopłacić do Przewozów Regionalnych 5 milionów 600 tysięcy PLN.

Kolejną niezwykle deficytową trasą jest połączenie Zagórz – Łupków. Koszt 1 kilometra przejechanego przez pociąg na tej trasie to aż 31, 99 PLN, przychód 1,86 PLN, czyli dopłata z budżetu województwa do każdego kilometra to aż 30,13 PLN.

Samorząd Województwa nie miał i wciąż nie ma możliwości szczegółowego przeanalizowania co tworzy tak wysokie koszty eksploatacji i w jaki sposób można by je obniżyć, ze względu na brak informacji ze strony zarządu spółki Przewozy Regionalne. Wobec jednoczesnego nieugiętego stanowiska spółki, Zarząd Województwa -  zobligowany ustawą o transporcie kolejowym do organizowania i dotowania regionalnego kolejowego przewozu osób, nie mogąc zwiększyć kwoty, jaką przeznacza na Przewozy Regionalne w 2010 roku musiał zadecydować o zaprzestaniu dofinansowania najbardziej deficytowych połączeń.

Stąd decyzja , że od 1 stycznia 2010 roku zawieszone zostają połączenia regionalne na trasie Jasło – Zagórz i Zagórz – Łupków. Rezygnacja  z dotowania regionalnych przewozów pasażerskich nie oznacza fizycznego zamknięcia linii. Nadal realizowane tam będą przewozy towarowe. W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Podkarpackiego Zarząd Województwa przeznaczył aż 49 milionów euro na rewitalizację regionalnych linii kolejowych, w tym na prace na linii Jasło – Zagórz.

Samorząd Województwa  jest także w trakcie realizacji studium wykonalności na  zakupu autobusów szynowych, na które przeznaczone zostanie około 20 milionów euro. Wykorzystanie autobusów szynowych w znaczący sposób obniży koszty przewozów na liniach regionalnych.

Przypomnieć należy, że zawieszenie połączeń na tych dwóch trasach nie oznacza braku dbałości o regionalne połączenia kolejowe. Na ten cel na 2010 rok Samorząd Województwa przeznacza 35 milionów złotych, a na lata 2010 – 2012 aż 105 milionów złotych. Są to ogromne kwoty. Budżet województwa musi być wykorzystywany w sposób racjonalny, służący w jak największym zakresie, najliczniejszej rzeszy mieszkańców Podkarpacia.

W styczniu 2010 Samorząd Województwa ogłosi ponowny przetarg na kolejowy transport pasażerski w województwie.

Nadmienić trzeba także, że koszty działalności muszą być także analizowane i ograniczane przez spółkę Przewozy Regionalne, do czego Zarząd spółki został zobowiązany przez Zgromadzenie Wspólników i Radę Nadzorczą.  Wicemarszałek Bogdan Rzońca reprezentujący Zarząd Województwa na Zgromadzeniu Wspólników Przewozów Regionalnych Sp. z o.o. wielokrotnie wnioskował o przekształcenie dotychczasowych zakładów regionalnych, w samobilansujące się oddziały spółki. Wówczas  Samorząd Województwa wykładający ogromne środki na rekompensowanie Przewozów Regionalnych, miałby pełną wiedzę o kosztach, jakie generuje sam podkarpacki oddział spółki. Niestety do tej pory żaden z tych wniosków nie został uwzględniony i nie ma możliwości poznania faktycznych kosztów funkcjonowania spółki Przewozy Regionalne w Województwie Podkarpackim, ze względu na brak informacji ze strony Zarządu spółki.


Autor: (źródło Zarząd Województwa Podkarpackiego, 09.01.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.