baner
baner
baner
PKP Energetyka S.A. Centrala

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

W SKM ciągle tłoczno

Mieszkańcy Trójmiasta muszą przywyknąć do ścisku w Szybkiej Kolei Miejskiej. Przewoźnik nie zrezygnuje z obsługi linii do Słupska, czyli z taboru nieprzystosowanego do ruchu miejskiego.

Kilka lat temu powiększanie obszaru kursów SKM-ki cieszyło wszystkich. Dziś już nie. Dzisiejszy tabor nie nadaje się do użytku. Choć wcześniej został prowizorycznie do niego przygotowany. Dodano np. specjalny stopień, który zmniejszał odstęp pomiędzy pociągiem a peronem. Dziś tych stopni już nie ma, bo uniemożliwiają wejście do pociągu z niskich peronów, a takie dominują na stacjach poza Trójmiastem. Poza tym od czasu, gdy kolejka zaczęła jeździć poza aglomerację, pojawił się swoisty konflikt interesów dotyczący wyposażenia pociągów. Podróżni jadący ze Słupska do Trójmiasta chcą mieć więcej wygodnych miejsc siedzących, przestronne toalety i drzwi pomiędzy przedziałami, dzięki którym w zimie w pociągu utrzymywane jest ciepło. Z kolei w Trójmieście jest to zbędne. W porannym tłoku bardziej przydałaby się przestrzeń dla pasażerów stojących, toalety zajmują tylko niepotrzebnie miejsce dla podróżnych, a drzwi w środku utrudniają wymianę pasażerów na przystankach. Z tego też powodu od ponad roku współwłaściciel SKM - Urząd Marszałkowski - stoi na stanowisku, że przewoźnik powinien się skupić na jeżdżeniu po Trójmieście i przystosować do tego swoje pociągi. Np. poprzez montaż takich siedzeń jakie ma metro, likwidując toalety i wprowadzając otwartą przestrzeń. Jest to część szerszego projektu przemiany SKM-ki na naziemne metro, którego elementem jest m.in. pomysł montażu bramek biletowych na peronach.

Zmiany miały się rozpocząć o ogłoszonego w tym roku przetargu na obsługę przewozów kolejowych w województwie. Linię Tczew - Słupsk podzielono na dwie części. Ta z Tczewa do Wejherowa przez Trójmiasto była właściwie przystosowana do SKM-ki. Drugą - odcinek Gdynia Główna – Słupsk – wystawiono w osobnym przetargu. Konkurencyjne Przewozy Regionalne nawet nie złożyły swojej oferty na trasę Gdynia - Słupsk. Skutkiem tego Szybka Kolej Miejska ma już wygraną w kieszeni.

- Przetarg nie został jeszcze oficjalnie rozstrzygnięty, ale jeśli ostatecznie podpiszemy z SKM umowę, to dopilnujemy, by oba zadania, czyli odcinek miejski z Tczewa do Wejherowa oraz odcinek regionalny z Gdyni do Słupska, były obsługiwane dwoma różnymi rodzajami pociągów, odpowiednio przystosowanymi do każdego z nich. To ważne, tym bardziej że SKM szykuje się obecnie do wymiany taboru. 22 istniejące kolejki mają zostać kompleksowo zmodernizowane, do tego przewoźnik kupi 20 całkowicie nowych pociągów. Jeśli będą miały jeździć do Słupska, to nici z wizji trójmiejskiego „metra”.- powiedział Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Z kolei prezes SKM Maciej Lipnowski stwierdził: - Przetargu przed ostatecznym rozstrzygnięciem nie chcę komentować, a jeśli chodzi o tabor, to te pociągi, które będą jeździć po Trójmieście dostosujemy do ruchu miejskiego, a resztę do regionalnego.

Możliwe jednak, że będzie inaczej. Pierwszy pociąg już ma zostać przerobiony na styl miejski. Przebudowa przewiduje likwidację ścianki działowej, a siedzenia mają być umiejscowione tak jak w wagonach metra. Zostanie jednak toaleta, a dzięki niej taki pociąg będzie mógł wyjechać poza Trójmiasto.


Autor: (źródło: Michał Tusk, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, 27.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.