baner
baner
baner
Kuźnia Ostrów Wielkopolski Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

W trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej tramwaje później

Tramwaje jeżdżące po Gdańsku po wybudowaniu Kolei Metropolitalnej przez pierwsze lata nie będą korzystały z jej trasy. Ma to uprościć projekt. Informacje te potwierdzono w poniedziałek na zebraniu komitetu sterującego inwestycji.

Gdańscy urzędnicy upierali się do tej pory, że zgodzą się na budowę Kolei Metropolitalnej tylko pod warunkiem umożliwienia kursowania po niej tramwajów. Taka sytuacja znacznie komplikowała inwestycje, bo tramwaje i pociągi korzystają z różnego napięcia w sieci trakcyjnej, inne są także wysokości peronów.

Zmiana stanowiska w tej sprawie ułatwi realizację inwestycji. Ważne, że wykorzystanie tej linii przez tramwaje w przyszłości nie jest wykluczane.

Zamierzenia są mianowicie takie: równolegle z budową Kolei Metropolitalnej powstać ma linia tramwajowa z Siedlec do planowanego przystanku kolei na Morenie, przy ul. Rakoczego. Ma się tam znajdować pętla wraz z węzłem przesiadkowym. Taki sam węzeł powstanie przy przystanku SKM zlokalizowanym koło zajezdni we Wrzeszczu (pętla już tam jest).

Jeśli popyt na bezpośrednie połączenie tramwajowe wzrośnie, to w przyszłości wprowadzony zostanie ruch dwusystemowy, czyli współużytkowanie torów Kolei Metropolitalnej przez tramwaje na odcinku Rakoczego-Wojska Polskiego.

Najprawdopodobniejszy wariant, po zmianie stanowiska Gdańska, to budowa dwutorowej linii kolejowej z Wrzeszcza przez Niedźwiednik, Morenę i Kiełpinek do lotniska, a następnie dalej do przystanku Rębiechowo na istniejącej linii Gdynia-Kościerzyna. Wybudowany tam będzie węzeł łączący trasy, gdzie pociągi regionalne na Kaszuby skręcą w stronę Żukowa, a pociągi miejskie w stronę Osowy, Karwin i Gdyni. Wciąż nie jest pewne, czy linia będzie zelektryfikowana, i czy pociągi po niej jeżdżące będą miały możliwość zjazdu na tory SKM na Zaspie i Wzgórzu Św. Maksymiliana. Rozwiązanie uzależnione jest od tego, czy, i o ile zwiększone zostanie dofinansowanie inwestycji. Jak na razie rząd zagwarantował 306 mln złotych z funduszów unijnych. Linia zelektryfikowana wraz z połączeniami z SKM to koszt ok. 1 mld złotych. W tej sprawie decyzje zapadną do końca roku.

- A samo studium wykonalności inwestycji powinno być gotowe w już listopadzie - informuje Krzysztof Rudziński z Urzędu Marszałkowskiego, który koordynuje przygotowania do budowy Kolei Metropolitalnej.


Autor: (źródło: Michał Tusk, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, 05.10.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.