baner
baner
baner
ODLEWNIE POLSKIE S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

W tym roku PKP PLK zamierza odzyskać 500 mln zł

500 mln zł zaległych opłat za udostępnienie torów – tę kwotę Polskie Linie Kolejowe chcą odzyskać do końca 2010 roku. Tymczasem wciąż nie ma porozumienia z Przewozami Regionalnymi dłużnymi PKP około 150 mln zł.

- Do grudnia 2009 roku podpisaliśmy porozumienia o spłacie zaległych długów prawie ze wszystkimi przewoźnikami. - mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK. Do zwrotu przez kolejowe spółki jest 500 mln zł wraz z odsetkami ustawowymi. - Ich wysokości zostaną obliczone na koniec terminu spłaty zobowiązań. - mówi Szafrański.

- Podpisaliśmy porozumienie z PKP PLK dotyczące spłaty długów. - mówił w grudniu Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Jego firma z końcem 2010 roku ma spłacić ostatnią ratę. Przewoźnicy prywatni rozliczyć się muszą z PKP PLK między czerwcem a październikiem tego roku.

- To oznacza nierówne traktowanie uczestników rynku i to, że będziemy kredytować naszego konkurenta - PKP Cargo. - mówi Krzysztof Sędzikowski, prezes CTL Logistics. Zaznaczył, iż wystąpi do władz PKP PLK o przedłużenie okresu spłaty.

Z kolei prezes Szafrański twierdzi, podczas negocjacji wszyscy przewoźnicy byli traktowani ta samo. - Każdemu zobowiązania rozłożyliśmy na 12 rat. - wyjaśnia prezes Szafrański.

Nadal jednak nie ma porozumienia z Przewozami Regionalnymi. Samorządowy przewoźnik ma zobowiązania w wysokości ok. 150 mln zł. - Jednym z warunków porozumienia jest regulowanie bieżących należności. Jeżeli spółka tego nie robi - ugoda automatycznie wygasa. Nie ma sensu negocjować i podpisywać czegoś co od razu przestanie zobowiązywać. - mówi prezes Szafrański.

Jak potwierdza Piotr Olszewski, bieżące opłaty za korzystanie z torów nie są w całości przekazywane PKP PLK. - Zobowiązania są stopniowo spłacane, w tym część należności bieżących. - dodaje Olszewski.

Gdy PKP PLK odzyska pieniądze, przeznaczy je na remonty i bieżące utrzymanie linii. W 2010 r. inwestycje PKP PLK mają wynieść 4,7 mld zł. Spółka byłą w 2009 roku zmuszona do rezygnacji z inwestycji realizowanych z własnych środków o wartości 500 mln zł. Były to głównie remonty. Blokadą były właśnie zatory płatnicze.


Autor: (źródło: ais, Rzeczpospolita, 12.01.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.