baner
baner
baner
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

W tym roku PKP PLK zamierza odzyskać 500 mln zł

500 mln zł zaległych opłat za udostępnienie torów – tę kwotę Polskie Linie Kolejowe chcą odzyskać do końca 2010 roku. Tymczasem wciąż nie ma porozumienia z Przewozami Regionalnymi dłużnymi PKP około 150 mln zł.

- Do grudnia 2009 roku podpisaliśmy porozumienia o spłacie zaległych długów prawie ze wszystkimi przewoźnikami. - mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK. Do zwrotu przez kolejowe spółki jest 500 mln zł wraz z odsetkami ustawowymi. - Ich wysokości zostaną obliczone na koniec terminu spłaty zobowiązań. - mówi Szafrański.

- Podpisaliśmy porozumienie z PKP PLK dotyczące spłaty długów. - mówił w grudniu Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Jego firma z końcem 2010 roku ma spłacić ostatnią ratę. Przewoźnicy prywatni rozliczyć się muszą z PKP PLK między czerwcem a październikiem tego roku.

- To oznacza nierówne traktowanie uczestników rynku i to, że będziemy kredytować naszego konkurenta - PKP Cargo. - mówi Krzysztof Sędzikowski, prezes CTL Logistics. Zaznaczył, iż wystąpi do władz PKP PLK o przedłużenie okresu spłaty.

Z kolei prezes Szafrański twierdzi, podczas negocjacji wszyscy przewoźnicy byli traktowani ta samo. - Każdemu zobowiązania rozłożyliśmy na 12 rat. - wyjaśnia prezes Szafrański.

Nadal jednak nie ma porozumienia z Przewozami Regionalnymi. Samorządowy przewoźnik ma zobowiązania w wysokości ok. 150 mln zł. - Jednym z warunków porozumienia jest regulowanie bieżących należności. Jeżeli spółka tego nie robi - ugoda automatycznie wygasa. Nie ma sensu negocjować i podpisywać czegoś co od razu przestanie zobowiązywać. - mówi prezes Szafrański.

Jak potwierdza Piotr Olszewski, bieżące opłaty za korzystanie z torów nie są w całości przekazywane PKP PLK. - Zobowiązania są stopniowo spłacane, w tym część należności bieżących. - dodaje Olszewski.

Gdy PKP PLK odzyska pieniądze, przeznaczy je na remonty i bieżące utrzymanie linii. W 2010 r. inwestycje PKP PLK mają wynieść 4,7 mld zł. Spółka byłą w 2009 roku zmuszona do rezygnacji z inwestycji realizowanych z własnych środków o wartości 500 mln zł. Były to głównie remonty. Blokadą były właśnie zatory płatnicze.


Autor: (źródło: ais, Rzeczpospolita, 12.01.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.