baner
baner
baner
Knorr-Bremse Systemy Kolejowe Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Walka kolejowych spółek obniża ceny biletów

Walka o pasażerów już się zaczęła. Dwie kolejowe spółki - Przewozy Regionalne i Intercity konkurują między sobą, dzięki czemu z Poznania taniej pojedziemy do Warszawy, Krakowa, a może i do Berlina.

Na razie eksperymentalnie uruchomiono połączenie (pod nazwą InterRegio) Warszawa – Białystok. Jednak przed długim majowym weekendem ich liczba ma wzrosnąć. Przejazd ma trwać tak jak w pociągach pośpiesznych. Standars jazdy ma być nieco obniżony z powodu nieprzystosowania wagonów Przewozów Regionalnych na dalsze trasy. Rekompensatą mają być niższe ceny.

Pociąg z Poznania do Warszawy, zaczynający kurs 30 kwietnia, ma być pierwszym połączeniem InterRegio. Czas podróży: dłuższy o godzinę niż InterCity. Bilet: trzykrotnie tańszy. Za normalny zapłacimy 38,50 zł (w InterCity - 107 zł plus 25 zł za miejscówkę).

Ci, którzy dotychczas nie mieli bezpośredniego połączenia ze stolicą ofertą InterRegio będą zadowoleni. Przystanki mają mieć miejsce w czterech wielkopolskich miastach: Wrześni, Słupcy, Koninie, Kole i Kutnie. Początkowo będzie jeździć w piątki i niedziele, ale w wakacje - codziennie (za wyjątkiem sobót).

Pociąg ma jeździć również do Gdyni (jeden) i Olsztyna (dwa lub trzy). W wakacje przez Poznań przejeżdżać będzie także InterRegio z Krakowa do Świnoujścia.

Ale to nie koniec planów Przewozów Regionalnych. Jeżeli negocjacje z niemiecką koleją regionalną DB Regio i Związkiem Komunikacyjnym Berlin - Brandenburgia zakończą się sukcesem, w grudniowym rozkładzie jazdy może pojawić się nowy pociąg z Poznania do Poczdamu przez Berlin.

- Mamy zarezerwowane pieniądze na dofinansowanie takiego połączenia - informuje Jerzy Kriger, dyrektor departamentu transportu Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Cena biletu, jak chce wielkopolski samorząd, nie przekraczałaby 15 euro (według obecnego kursu - 66 zł). Teraz podróż pociągiem Berlin-Warszawa-Express (EuroCity) kosztuje 33 euro (145 zł).

- W Berlinie mieszka 150 tys. Polaków. To powinna być dla nich atrakcyjna oferta - uważa Kriger.

Na skutek reformy wprowadzonej w życie w grudniu 2008 r. dokonano podziału: Intercity przejmuje połączenia pospieszne, a Przewozy Regionalne, które stały się własnością marszałków, mają wozić pasażerów tylko na regionalnych trasach.

Brak pociągów pośpiesznych zaczął jednak przynosić Przewozom Regionalnym wielomilionowe straty miesięcznie. Spółka postanowiła więc odzyskać pasażerów i uruchomić dłuższe połączenia, na których może zarobić.

Rzecznik spółki PKP Intercity kontrargumentuje i twierdzi, że reforma miała uporządkować sytuację na kolei, a uruchamianie tras dalekobieżnych przez Przewozy Regionalne powoduje dezorganizację.

InterCity szykuje się mimo to do walki o klienta. Już teraz wprowadziło specjalną ofertę dla pasażerów pociągu TLK "Starosta" z Poznania do Warszawy i z powrotem. Do grudnia będzie można podróżować na tej trasie za 29 zł. Pula promocyjnych biletów jest jednak ograniczona.


Autor: (źródło: Piotr Żytnicki, Gazeta Wyborcza Poznań, 23.04.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.