baner
baner
baner
PKP Energetyka S.A. Centrala

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Walka o tańsze bilety

4 miesiące temu weszła w życie reforma rządowa. Wg niej powstał prosty podział. Intercity przejmuje połączenia pospieszne, a Przewozy Regionalne, które stały się własnością marszałków, miały wozić pasażerów tylko na regionalnych trasach. Wkrótce okazało się, że przewoźnicy nie są zadowoleni.

Spółka Przewozy Regionalne odnotowuje ok. 20 mln zł straty operacyjnej, ma więc kłopoty. Przejmując spółkę kolejową samorządy wiedziały, że do połączeń lokalnych trzeba dopłacać. Kłopot w tym, że aktualnie niektóre województwa dokładają do połączeń w innych regionach. - To się musi zmienić. Dlatego marszałkowie części województw muszą się liczyć z tym, że albo zapłacą więcej, albo będziemy musieli likwidować niektóre połączenia - mówi Tomasz Moraczewski, nowy dyrektor ds. handlowych Przewozów Regionalnych.

A prywatna konkurencja na problemy spółki już czyha, m.in. jeżdżący już w Kujawsko-Pomorskim PCC Arriva. - Nie ukrywam, że czekamy na przetargi i jesteśmy gotowi wejść do nowych województw - potwierdza Damian Grabowski, wiceprezes polsko-brytyjskiego konsorcjum.

Władze Przewozów Regionalnych nie chcą siedzieć bezczynnie. - Przeanalizowaliśmy szczegółowo wszystkie umowy, które były zawarte z marszałkami, innymi przewoźnikami i firmami zewnętrznymi. Okazało się, że można trochę oszczędzić, ale żeby się rozwijać, musimy szybko działać i próbować pozyskiwać nowych pasażerów – mówi Tomasz Moraczewski.

Poza transportem osób na małych dystansach firma zamierza uruchamiać dłuższe połączenia, na których mogłaby zarobić. Póki co uruchomiła na próbę nową markę pociągów Inter Regio na trasie Warszawa - Białystok, ale jeszcze przed długim majowym weekendem wypowiada wojnę spółce Intercity na szerszą skalę. Planowane są trasy na linii Warszawa - Poznań, Wrocław - Kraków, Kraków - Przemyśl, Wrocław - Rzeszów.

- Reforma na kolei miała uporządkować przewozy, a uruchamianie tras dalekobieżnych przez Przewozy Regionalne je dezorganizuje - ocenia działania samorządowej spółki rzecznik PKP Intercity Paweł Ney.

Pasażerów jednak obchodzi większa konkurencja. Pociąg pospieszny Warszawa - Białystok obsługiwany przez PKP Intercity kosztuje 38 zł, o 10 zł drożej od pociągu Przewozów Regionalnych. Przy czym Czas przejazdu jest podobny, choć warunki w PR trochę gorsze. Samorządowa spółka nie dysponuje taborem przystosowanym do długich podróży.

Tabor do obsługi pociągów pospiesznych trafił do PKP Intercity, choć aktualnie stare wagony dla Intercity są obciążeniem. - Rzeczywiście, przejęte przez nas stare wagony wymagają gruntownej modernizacji, jednak mając dodatkowy tabor, możemy lepiej układać ofertę przewozową. Jeszcze w połowie tego roku chcemy rozpisać przetarg na modernizację 400 wagonów dla pociągów pospiesznych. - wyjaśnia Paweł Ney.

Swojemu konkurentowi Przewozy Regionalne właśnie wypowiedziały umowę na prowadzenie informacji telefonicznej dla pasażerów. W 60 proc. usługa ta była utrzymywana przez PR, ale 90 proc. pytań dotyczyło połączeń Intercity.

W sprawie nowej umowy dotyczącej wzajemnej sprzedaży biletów w swoich kasach spółki też nie mogą osiągnąć zgody. Około 300 kas obsługuje PKP Intercity, a Przewozy Regionalne ponad tysiąc.

- W nowej umowie władze PR proponują siedmiokrotny wzrost prowizji od sprzedaży biletów, a to jest dla nas nie do przyjęcia - mówi Ney. Intercity nie kryje, że tak wielki wzrost prowizji na pewno odbiłby się na cenach biletów.


Autor: (źródło: Krzysztof Aładowicz, Leszek Baj, Gazeta Wyborcza, 14.04.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.