baner
baner
baner
RFWW RAWAG Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Wars wstrzymuje prywatyzację

Wygląda na to, że na razie nie będzie prywatyzacji Warsu. - To, co zaproponowali potencjalni inwestorzy, nie spełniało naszych oczekiwań. - mówi Maciej Wewiór, rzecznik Ministerstwa Skarbu, tłumacząc wycofanie się resortu z negocjacji dotyczących sprzedaży spółki.

Inwestor jednak był tylko jeden - PKP Intercity. Spółka chciała od Skarbu Państwa odkupić mniejszościowy pakiet w Warsie. W ten sposób stała by się jej jedynym właścicielem przed swoim giełdowym debiutem, kilkakrotnie zresztą przekładanym - obecnie planuje go na 2010 r.

Przewoźnik ma obecnie w Warsie 50,1 proc. Akcji. 49,9 proc. akcji o nominalnej wartości ponad 10,1 mln zł, należy do Skarbu Państwa. W ręce pracowników zgodnie z prawem powinno trafić 15 proc. Akcji.

- Przeanalizujemy teraz sytuację spółki i jej otoczenie rynkowe i w najbliższym czasie zdecydujemy, czy zaczynać kolejne podejście do prywatyzacji. - mówi Wewiór. Nie zdradza , czy Skarb Państwa bierze pod uwagę np. sprzedaż akcji spółki na aukcji prywatyzacyjnej. Ostatnio ta forma prywatyzacji nie zdaje egzaminu.

- Nasz oferta dotycząca inwestycji przewidywała, że w 2010 r. ostanie otwarty pierwszy bar szybkiej obsługi WARS w jednym z centrów handlowych. Jeżeli to zda egzamin, kolejne powstaną w następnych. Dodatkowo restauracje prowadzone przez spółkę mają powstawać na dworcach kolejowych. Skarbu Państwa nie zadowoliła jednak nasza oferta. - powiedział Krzysztof Celiński, prezes PKP Intercity.

- Prowadzona teraz przez MSP prywatyzacja ma na celu jak najszybsze pozyskanie środków do budżetu. My zaoferowaliśmy, że cześć ceny zapłacimy w gotówce, a cześć w inwestycjach rozłożonych na lata. - dodaje.

Jak twierdzi Celiński, Intercity bierze pod uwagę zmianę oferty, ale na to trzeba czasu. - Z końcem roku mieliśmy pilniejsze wydatki, a ani dla nas ani dla Skarbu Państwa nie jest to priorytetowa transakcja - przyznaje prezes PKP IC. Spółka może nową ofertę na zakup Warsu złożyć w pierwszym półroczu 2010 roku. - Jeżeli Skarb Państwa nas o to poprosi. - dodaje prezes Celiński. Jeżeli przetarg na zbycie akcji zostanie rozpisany ponownie, to nie wykluczone też, iż po pakiet zgłoszą się też inni chętni.

- Z naszego punktu widzenia wycofanie się Skarbu Państwa z negocjacji nie jest tragedią. - podkreśla Celiński.

Wg ocen ekspertów Wars warty może być ok. 70 mln zł (szacunkowa wycena na podstawie jej przychodów i wyników giełdowych firm AmRestu i Sfinksa). z obsługi wagonów sypialnych pochodzi dwie trzecie przychodów spółki. jedna trzecia z tego, z czym klientom kojarzy się ona najbardziej, czyli obsługi wagonów restauracyjnych i barowych. Umowy zawarte z PKP Intercity zapewniają dziś Warsowi ponad 90 proc. przychodów.


Autor: (źródło: Agnieszka Stefańska , Beata Chomątowska, Rzeczpospolita, 28.12.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.