baner
baner
baner
Qumak S.A.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Warszawiacy bronią przedwojennych peronów

Przedwojenne, kolejowe perony i poczekalnie na linii otwockiej mają być rozebrane. Mieszkańcy Wawra nie chcą się na to zgodzić i przygotowują się do protestu. – Ratujmy je! Przecież to perełki architektoniczne i kawał historii polskiej kolei – apeluje Romuald Solnicki, mieszkaniec Anina.

Czarny scenariusz przygotowano dla stacji Olszynka Grochowska, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Michałów, Józefów, Świder i Wawer. Perony i poczekalnie zbudowano w latach 1936 – 1938 podczas elektryfikacji linii kolejowej. Polskie Linie Kolejowe, ich właściciel, zamierza je zburzyć. Kolej uważa, że perony spowalniają ruch na tym odcinku, i że po ich likwidacji i wyprostowaniu torów pociągi będą mogły jeździć 160 km na godz. – To abstrakcyjny pomysł. Nie rozpędzą się tak, bo na tej linii co dwa kilometry znajduje się stacja – komentuje sprawę dr Zbigniew Tucholski, szef Polskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Wąskotorowych.

W sprawie wypowiadają się także historycy. – Konstrukcja wiat nawiązuje do typowej architektury kolejowej. Perony mają charakterystyczny styl, m.in. skrzydlate zadaszenie – tłumaczy Andrzej Skalimowski z Instytutu Historii PAN. – Ciekawostką jest, że poczekalnie znajdujące się pod dachem przypominają wagon kolejowy.

Miłośnicy kolei złożyli wniosek o objęcie ochroną przystanków  przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. Aniński oddział Towarzystwa Przyjaciół Warszawy także planuje wystosować do konserwatora list otwarty.

Na stacji kolejowej Międzylesie mieszkańcy organizują w najbliższą sobotę protest przeciwko rozbieraniu wiat. Od godziny 12 zbierane będą podpisy pod petycją.

Z kolei od 13 kwietnia w Muzeum Sztuki Nowoczesnej odbędzie się debata poświęcona modernistycznym przystankom kolejowym.


Autor: (źródło: Natalia Bet, Życie Warszawy, 05.04.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.