baner
baner
baner
ODLEWNIE POLSKIE S.A.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Warszawski ZTM na międzynarodowej arenie

Rok 2010 potwierdził mocną pozycję Zarządu Transportu Miejskiego wśród organizatorów komunikacji miejskiej w europejskich metropoliach. ZTM jest doceniany jako instytucja, która potrafi dzielić się z nimi własnymi doświadczeniami i czerpać sprawdzone rozwiązania od zagranicznych partnerów.

EMTA

Zacieśnianiu międzynarodowej współpracy sprzyja członkostwo ZTM w Europejskim Stowarzyszeniu Metropolitarnych Zarządów Transportu (EMTA). W zarządzie tej organizacji od 2009 roku zasiada dyrektor ZTM, Leszek Ruta.

Współpraca z EMTA umożliwia ZTM otrzymywanie informacji wykorzystywanych przy rozwijaniu komunikacji w Warszawie (np. sieci buspasów) oraz pozyskiwanie partnerów do realizacji międzynarodowych projektów, np. sprzyjających „inwestowaniu” w kadry. Takim projektem jest „Nowa kultura mobilności w Warszawie”. O jego sfinansowanie w ramach unijnego programu Leonardo da Vinci będzie starał się ZTM. Partnerami ZTM będą organizatorzy transportu w Wiedniu i Turynie.

Ich wybór nie był przypadkowy. Dla Warszawy, przygotowującej się do Euro 2012 cenna będzie możliwość  wykorzystania doświadczeń związanych z organizacją wielkich imprez masowych. W 2008 roku w Wiedniu rozgrywane były mecze Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, a w Turynie w 2006 roku odbyły się igrzyska olimpijskie. Włoski partner wypracował także efektywne rozwiązania zapewniające sprawną komunikację turystom odwiedzającym miasto w okresie, gdy można oglądać tam całun turyński. Ponadto może poszczycić się zaawansowaną integracją transportu miejskiego i kolejowego.

W październiku w Warszawie podpisano list intencyjny o współpracy ZTM i Wiener Linien. Miesiąc później, podczas walnego zgromadzenia EMTA w Barcelonie, podobne porozumienie ZTM zawarł z Agenzia Mobilita Metropolitana Torino.

Dzięki współpracy młodzi pracownicy stołecznego organizatora transportu wyjadą na staże do Wiednia i Turynu. Będą zdobywać wiedzę i umiejętności związane z funkcjonowaniem tamtejszych systemów transportu miejskiego. Chodzi m.in. o efektywne zarządzanie komunikacją, wprowadzanie innowacyjnych technologii oraz działania na rzecz edukacji komunikacyjnej.

O tym, czy projekt „Nowa kultura mobilności w Warszawie” zostanie zakwalifikowany do programu Leonardo da Vinci zdecyduje konkurs, którego rozstrzygnięcie spodziewane jest w połowie 2011 roku. Warto przypomnieć, że poprzedni projekt ZTM zgłoszony do unijnego programu został uznany za wzorcowy. Ośmiu pracowników ZTM w marcu 2009 roku odbyło staże w berlińskim przedsiębiorstwie transportowym BVG.

Współpracując z EMTA również Warszawa upowszechniała na świecie swoje osiągnięcia i doświadczenia. Podczas listopadowego walnego zgromadzenia w Barcelonie z zainteresowaniem spotkała się prezentacja ZTM o wspomnianych projektach międzynarodowych staży.

Informacje dotyczące m.in. dostosowania transportu publicznego do potrzeb osób niepełnosprawnych, edukacji młodych pasażerów, czy organizacji sezonowych linii turystycznych były publikowane w biuletynie EMTA. Cennym źródłem informacji były również ankiety wymieniane z zagranicznymi partnerami.

Caprice

W 2010 roku kontynuowany był unijny projekt Caprice, polegający na wymianie doświadczeń pomiędzy pięcioma europejskimi stolicami – Warszawą, Berlinem, Paryżem, Wilnem i Bukaresztem.

ZTM w czerwcu zorganizował jeden z warsztatów Caprice. Był on poświęcony systemom biletowym i polityce taryfowej. W tej dziedzinie Warszawa jest jednym z liderów, na którym mogą wzorować się pozostali partnerzy. Np. w pełni elektronicznym systemem biletowym - obok stolicy Polski - może pochwalić się jedynie Paryż. Organizacja warszawskiego spotkania została wysoko oceniona, uczestnicy podkreślali innowacyjność zaprezentowanych rozwiązań oraz polską gościnność.

Pierwszy tegoroczny warsztat Caprice odbył się w marcu w Berlinie i był poświęcony zintegrowanej informacji pasażerskiej w transporcie publicznym. ZTM przedstawił m.in. zalety automatycznego portalu głosowego obsługującego infolinię oraz systemu informacji w taborze, na przystankach i peronach metra. Zaprezentowano również warszawskie rozwiązania dotyczące obsługi klientów (sieć Punktów Obsługi Pasażerów) oraz informowania pasażerów podczas wprowadzania dużych zmian komunikacyjnych.

Trzecie spotkanie warsztatowe - we wrześniu - zorganizował Bukareszt. Partnerzy projektu wymienili się doświadczeniami związanymi z planowaniem i zarządzaniem mobilnością w miastach.

Ostatnie tegoroczne spotkanie Caprice, na temat dostosowania komunikacji do potrzeb niepełnosprawnych pasażerów, odbyło się w grudniu w Wilnie.

W ramach projektu Caprice eksperci ZTM uczestniczyli także w spotkaniach „specjalistycznych”, których celem była pomoc miastom partnerskim przy rozwiązywaniu konkretnych problemów. Bogate doświadczenia stołecznego organizatora transportu, dotyczące zawierania wieloletnich umów z firmami przewozowymi, zostały wykorzystane przez odpowiednika w Bukareszcie, który dopiero planuje podobne rozwiązanie prawne.

Bratnie stolice

Szczególnie bliskim partnerem w komunikacyjnej współpracy, jest stolica Niemiec. Więzi zacieśnia wymiana doświadczeń oraz sprawdzonych rozwiązań.

W ramach projektu Caprice – dzięki pomocy Berlina, który udzielił Warszawie licencji – ZTM uruchomił na swojej stronie internetowej nowoczesną i funkcjonalną wyszukiwarkę połączeń Hafas. Narzędzie umożliwia planowanie podróży z wykorzystaniem komunikacji miejskiej i połączeń kolejowych, nie tylko na terenie aglomeracji warszawskiej, ale także w części Europy.

ZTM i VBB (organizator transportu w Berlinie i całym regionie Brandenburgii) wraz z przewoźnikami kolejowymi rozpoczęli pracę nad zintegrowanym biletem, który umożliwi korzystanie z połączeń kolejowych pomiędzy Warszawą i Berlinem, a po przyjeździe na miejsce, także z transportu publicznego w tych miastach. 3 listopada w obecności prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz oraz członka Zarządu PKP S.A. Jacka Prześlugi, dyrektor ZTM Leszek Ruta, prezes VBB Hans-Werner Franz oraz Katarzyna Zimnicka-Jankowska – członek Zarządu PKP Intercity podpisali list intencyjny w tej sprawie.

Goście

Po naukę do ZTM przybywali przedstawiciele instytucji transportowych z różnych europejskich miast i regionów. Delegację włoskiego Piemontu interesował system biletów elektronicznych w Warszawie, zarządzanie systemem kart miejskich, a także współpraca z prywatnymi operatorami i zasady rozliczeń z nimi. Włosi przygotowują się do wdrożenia elektronicznych biletów... w Turynie. To najlepszy dowód, jak obustronnie owocna może być wymiana doświadczeń.

Tradycyjnie wielkim zainteresowaniem zagranicznych gości cieszył się węzeł komunikacyjny Młociny. Jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie wizytowali uczestnicy warsztatu Caprice, a także oficjalne delegacje m.in. z Gruzji, Azerbejdżanu i Chorwacji.


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 20.12.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.