Dziś, 10 września br. weszła w życie nowelizacja ustawy o szczególnych
zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Projekt nowelizacji tej ustawy
został przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury. Dzięki tym zmianom zostanie
znacznie skrócony proces przygotowania inwestycji drogowych.
Najważniejsze rozwiązania
zawarte w ustawie:
połączenie dwóch dotychczasowych decyzji (o ustaleniu lokalizacji drogi i o
pozwoleniu na budowę) w jedną – decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji
drogowej, efektem czego będzie skrócenie
czasu na wydanie decyzji z 5 miesięcy do 3;
uregulowanie kwestii właściwości organów w przypadku
gdy decyzja obejmuje obszar więcej niż jednego województwa;
udzielenie zezwolenia na dokonanie przebudowy
istniejących sieci uzbrojenia terenu oraz przebudowy dróg innej kategorii niż
realizowana bezpośrednio w decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji bez
potrzeby uzyskiwania odrębnych decyzji;
sankcje karne dla
organu, który nie wyda decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku;
z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację
inwestycji drogowej stanie się ostateczna, wygasać będą ograniczone prawa
rzeczowe ustanowione na objętej decyzją nieruchomości bądź na prawie
użytkowania wieczystego;
w przypadku, gdy inwestycja drogowa wymagałaby
przejścia przez tereny wód płynących bądź tereny linii kolejowej właściwy
zarządca drogi będzie uprawniony do nieodpłatnego zajęcia tego terenu na czas
realizacji tej inwestycji;
nałożenie na Lasy Państwowe obowiązku dokonania
nieodpłatnie wycinki drzew i krzewów oraz ich uprzątnięcia;
przedłużenie działania ustawy do roku 2020;
obowiązek wysyłania przez organ zawiadomienia o wszczęciu postępowania do wnioskodawcy, oraz do właścicieli i użytkowników
wieczystych nieruchomości objętych wnioskiem na adres określony w katastrze
nieruchomości;
przedłużenie terminu na wydanie nieruchomości z 30 dni
do 4 miesięcy;
decyzja o ustaleniu odszkodowania za nieruchomości
wydawana będzie w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu na
realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna;
połączenie wypełnienia przesłanki „słusznego odszkodowania”
ze stworzeniem „zachęty” dla dotychczasowego właściciela bądź użytkownika
wieczystego do wcześniejszego wydania nieruchomości lub opróżnienia lokali i innych pomieszczeń:
powiększanie odszkodowania o kwotę równą 5%
wartości nieruchomości gdy zostanie ona wydana zarządcy drogi w terminie 30 dni
od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna;
właściciele budynków lub lokali mieszkalnych
otrzymają 10 000 zł na pokrycie dodatkowych wydatków np. związanych z poszukiwaniem nowej nieruchomości, podatkami i opłatami związanymi z jej
nabyciem czy przeprowadzką.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia
państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone
w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących
cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.