baner
baner
baner
AUTOSAN sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Więcej diesla pojedzie koleją

W rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku uruchomiono dziś nowoczesny nalewak kolejowy oleju napędowego. To kolejna inwestycja, zakończona zgodnie z przyjętym harmonogramem i budżetem, zrealizowana w związku z trwającym od 2007 roku Programem 10+.

Budowa nalewaka bramowego trwała 15 miesięcy. Nalewak jest dwustronny – posiada  po jednym ramieniu nalewczym dla każdego toru. Do nalewu (na każdy z torów) podstawić można jednorazowo 15 cystern kolejowych. Średni czas nalewu jednej cysterny, w zależności od jej pojemności, kształtuje się w granicach od ok. 11 do ok. 14 min. Daje to możliwość zatankowania do pełna nawet 180 cystern kolejowych na dobę. Roczna wydajność nalewaka z obu ramion wynosi 2,6 mln ton. Do tej pory w gdańskiej rafinerii działały dwa obustronne nalewaki, służące do nalewu paliw. Roczna wydajność nalewcza dla każdego z nich wynosi 2,2 mln t.

– Program 10 + to nie tylko budowa nowych instalacji produkcyjnych, które zwiększą potencjał gdańskiej rafinerii – podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes oraz dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A. – To również dalsza rozbudowa, największego w Polsce północnej systemu logistycznego paliw, tak aby zwiększona masa naszych produktów mogła bez przerwy i na czas docierać do klientów w kraju i zagranicą. 

Przypomnijmy, w ubr. Grupa LOTOS S.A. wybudowała pod Martwą Wisłą rurociąg łączący rafinerię z Naftoportem. Dzięki tej inwestycji LOTOS jest w stanie eksportować – głównie do USA – tzw. benzynę surową, produkowaną przez nową instalację destylacji atmosferyczno-próżniowej. Benzyna surowa służy m.in. jako surowiec dla zakładów petrochemicznych przy produkcji tworzyw sztucznych.

– Nalewak, który oddajemy teraz do użytku, jest przeznaczony do transportu oleju napędowego – komentuje Grzegorz Hrycyna, szef biura zarządzania projektami technicznymi Grupy LOTOS S.A. – Po zakończeniu Programu 10+, w istotny sposób zwiększymy moce produkcyjne właśnie tego paliwa, na które popyt stale rośnie.

W 2009 r. LOTOS wyprodukował ponad 3,2 mln t diesla. Po zakończeniu Programu 10+ gdańska rafineria będzie w stanie wyprodukować nawet 5,5 mln t oleju napędowego rocznie, co znacznie zmniejszy deficyt tego paliwa, jaki występuje dziś w Polsce.  

Na uruchomieniu nalewaka skorzysta również LOTOS Kolej, spółka transportowa Grupy LOTOS S.A., która w tym roku planuje przewieźć ponad 7 mln t produktów. – Dla nas otwarcie nowego nalewaka stanowi ogromne wyzwanie. Jednak przygotowywaliśmy się do niego już od dawna. Potwierdzeniem tego są inwestycje w tabor oraz infrastrukturę kolejową, jakie realizowaliśmy w ubiegłym i bieżącym roku. A wszystko po to, by jeszcze sprawniej obsługiwać rosnące zapotrzebowanie rafinerii na wywóz towarów koleją. – kończy Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej.


Autor: (źródło: LOTOS, 09.07.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.