baner
baner
baner
Vossloh Skamo sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Wkrótce "Pestką" na pociąg

Umowa powierza spółce wydłużenie trasy "Pestki" do Dworca Zachodniego PKP. Prace mają ruszyć za półtora roku, jeśli wszystko pójdzie z planem.

Zadania o wartości 205 mln złotych, których nie udało się zrealizować w tamtym roku zostały przeniesione na bieżący. Przesunięty został m.in. właśnie projekt przedłużenia PST do Dworca Zachodniego PKP. Powody tej decyzji były dwa.

Przygotowano przez Unię Europejską wytyczne odnośnie decyzji środowiskowych, których uzyskanie jest niezbędne przy tego typu inwestycjach. Polskie prawo musi się do nich dostosować. A tymczasem znowelizowana ustawa weszła w życie dopiero pod koniec ubiegłego roku

- Spółka prowadzi postępowanie, które wykaże, czy będzie konieczne sporządzenie raportu oddziaływania inwestycji na środowisko. Za dwa miesiące poznamy odpowiedź. Jeśli będzie taka potrzeba, sporządzimy właściwy raport. - informuje Gerard Masłowski ze Spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. Powodem opóźnienia inwestycji były także przedłużające się negocjacje z koleją. Miejscy urzędnicy twierdzą, że dopiero 18 lutego br. udało się uzyskać zgodę PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

- Władze miasta zwróciły się do nas o określenie technicznych możliwości wprowadzenia PST na peron siódmy poznańskiego dworca. Badania przeprowadziło Biuro Projektów Komunikacyjnych. Ich wynik okazał się pozytywny. Potwierdziliśmy istnienie technicznych możliwości przeprowadzenia tego przedsięwzięcia. Aby doszło do zrealizowania projektu, trzeba przesunąć peron oraz głowicę rozjazdową. To wymaga nakładów finansowych. - wyjaśnia Roman Hajdrowski, naczelnik Działu Organizacyjno-Prawnego i Rzecznik Prasowy PKP PLK SA Oddział Regionalny w Poznaniu.

Ustalono, którędy ma biec trasa kolejowa, i gdzie mają się znajdować przystanki autobusowe przy Dworcu Zachodnim. Na tyłach budynku Poczty Polskiej ma powstać pętla tramwajowa. Są także zamiary połączenia z ulicą Głogowską.

- Szczegóły poznamy, kiedy gotowy będzie projekt inwestycji. Najpóźniej w czerwcu powinniśmy wybrać projektanta. – mówi Masłowski.

Projektowanie trasy ma trwać około 6-ciu miesięcy. Projektant razem z dokumentacją ma dostarczyć spółce również pozwolenie na budowę. Masłowski oblicza, że za półtora roku mogłyby ruszyć pierwsze prace budowlane.

- Musimy jednak pamiętać, że jest to projekt wielobranżowy. Prace powinny ruszyć łącznie z przebudową ronda Kaponiera i planowanymi do realizacji w podobnym okresie inwestycjami PKP. – podkreśla.

Póki co, nie wiadomo które linie będą jeździły nową trasą. Z pewnością jednak większość tramwajów, jeżdżących dzisiaj trasą "Pestki" zostanie skierowana na dworzec. Z tego właśnie powodu jest to tak ważna inwestycja dla całego układu komunikacyjnego w mieście. Jak wyjaśnia Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów MPK, przedłużenie trasy odciąży most Teatralny, rondo Kaponiera i most Dworcowy.

- Te węzły komunikacyjne już dzisiaj są przeciążone ponad miarę. - twierdzi Firlik. Wg niego wydłużenie trasy PST do Dworca Zachodniego ułatwi życie nie tylko pasażerom MPK, ale również kierowcom i pieszym. Przejeżdżanie i przechodzenie tymi węzłami komunikacyjnymi będzie na pewno bardziej płynne.

Skorzystają także mieszkańcy Piątkowa i Winograd. Skrócony zostanie dla nich dojazd z domu do dworca kolejowego i w inne części stolicy Wielkopolski.


Autor: (źródło: Głos Wielkopolski 04.04.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.