baner
baner
baner
Dellner Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Władze Małopolski zabiegają w Brukseli o nową trasę kolejową

Samorząd województwa przekonuje UE do budowy linii kolejowej Podłęże - Piekiełko - granica Polski ze Słowacją, łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Pozwoliłoby to na usprawnienie ruchu towarowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami. 24 stycznia, na wideokonferencji prasowej prosto z Brukseli wicemarszałek Roman Ciepiela, i eurodeputowana Róża Thun, poinformowali dziennikarzy w Krakowie o wynikach spotkania z przedstawicielami Komisji Europejskiej w tej sprawie.

- Znaczenie małopolskiego odcinka sieci TEN-T jest widoczne w całym europejskim układzie transportowym. Najważniejsze znaczenie ma połączenie portów bałtyckich i Morza Czarnego. Mamy nadzieję, że kilkudziesięcioletni okres przygotowywania tej linii już dobiega końca. Konieczność realizacji inwestycji jest konieczna zarówno z regionalnego, jak i z europejskiego punktu widzenia, biorąc pod uwagę także politykę rozwoju europejskiego rynku wewnętrznego - zaznaczył Roman Ciepiela.

- Zależy nam by podkreślić, że ten konkretny projekt doskonale wpisuje się w politykę transportową UE. Naszą inicjatywę poparli eurodeputowani z czterech krajów, dla których projekt odcinka jest ważny - Polski, Węgier, Słowacji i Rumunii. Pokazaliśmy tym samym, że skutecznie łączymy politykę regionalną i europejską - mówiła Róża Thun.

Małopolska od lat zabiega, o to, aby znaleźć się na trasie europejskich korytarzy transportowych. W Polsce miałaby zostać zbudowana linia kolejowa na trasie Podłęże -Piekiełko - granica Polski ze Słowacją. O takie zapisy dotyczące modyfikacji i uzupełnienia przebiegu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) na terytorium Polski zabiega od 2009 r. wicemarszałek Małopolski Roman Ciepiela wspierany przez eurodeputowanych Różę Thun i Bogusława Sonika. 24 stycznia w Brukseli do poparcia takiego rozwiązania namawiali przedstawicieli Komisji Europejskiej wicemarszałek Roman Ciepiela, Anna Krukowska ze stałego przedstawicielstwa RP przy UE, Róża Thun, poseł do Parlamentu Europejskiego, i Tomasz Lachowicz, dyrektor Generalnego Przedstawicielstwa PKP S.A. w Brukseli.

W ramach prowadzonych przez władze samorządowe Małopolski starań o wprowadzenie uzupełnienia TEN-T o linię Podłęże-Piekiełko odbyły się m.in. spotkania z samorządowcami ze Słowacji, którzy poparli inicjatywę samorządu naszego regionu. O wsparcie tego projektu wicemarszałek Roman Ciepiela zabiegał wielokrotnie w Ministerstwie Infrastruktury. Rząd uwzględnił postulat samorządu województwa i wiosną 2010 r. Polska jako pierwszy kraj przedstawiła Komisji Europejskiej swoją kompleksową propozycję w sprawie modyfikacji przebiegu TEN-T. Wcześniej nasze propozycje zostały uzgodnione z krajami Grupy Wyszehradzkiej.

Inicjatywę poparli posłowie do Parlamentu Europejskiego Róża Thun i Bogusław Sonik. Róża Thun zebrała 56 podpisów eurodeputowanych z Polski, Słowacji, Węgier i Rumunii pod apelem do Siima Kallasa - wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej, a zarazem komisarza ds. transportu - o wsparcie dla budowy linii Podłęże - Piekiełko w ramach TEN-T.

Apel do komisarza Kallasa wysłał także marszałek Marek Sowa. Zwraca on uwagę, że transport towarów i osób stanowi jeden z kluczowych czynników wzrostu, rozwoju gospodarczego i spójności terytorialnej Unii Europejskiej. Przegląd TEN-T „stanowi doskonałą okazję do położenia nacisku na takie wyznaczenie przebiegu korytarzy, aby przyniosły one jak najwięcej korzyści obywatelom Europy” - pisze marszałek Małopolski. Marszałek podnosi znaczenie połączenia z Krakowa na Słowację i dalej do Budapesztu i Morza Czarnego. Po słowackiej stronie odcinek Plavec - Presov - Koszyce jest już częścią TEN-T. Dołączenie do sieci przedłużenia do Krakowa połączy dwa ważne węzły - Kraków i Koszyce - co pozwoli na pełen wykorzystanie istniejącego w tych regionach potencjału społeczno-ekonomicznego.

- Połączenie przez Kraków, na które mieszkańcy regionu czekają od 1970 r., stanowić będzie najkrótszą drogę z południowej Polski do portów Morza Czarnego. Pozwoli to na usprawnienie ruchu towarowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami, kluczowego dla niskowęglowego rozwoju gospodarczego państw członkowskich z Europy Środkowo-Wschodniej - zaznacza Marek Sowa.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski województwa Małopolskiego, 24.01.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.