baner
baner
baner
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Zarząd Krajowy

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Wojciech Balczun promuje PKP Cargo

Jak twierdzi Wojciech Balczun, Prezes Zarządu PKP CARGO, procesy restrukturyzacyjne, które mają i miały miejsce w Europie są rozłożone na lata, a w jego firmie czas realizacji tego przedsięwzięcia liczony jest w miesiącach.

- Kiedy objąłem funkcję Prezesa, w Spółce pracowało ponad 44 tys. osób. Teraz do pracy przychodzi niewiele ponad 30 tys. To oczywiście nie oznacza wprost, że zredukowaliśmy zatrudnienie o 14 tys. osób, ale proces realokacji, który zamknęliśmy w ubiegłym roku, proces restrukturyzacji zatrudnienia, wynikający z nowej struktury organizacyjnej i kryzysu, da nam w konsekwencji ustabilizowaną liczbę zatrudnienia na poziomie 30 tys. osób. Co więcej, prowadzimy w tym zakresie daleko idący dialog z partnerami społecznymi, którzy starają się uczestniczyć w tym procesie tak, aby te koszty społeczne były jak najniższe. Świadczą o tym porozumienia podpisane w tym roku ze związkami zawodowymi dotyczące zawieszenia niektórych zapisów w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy i Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, dające nam w konsekwencji możliwość zaoszczędzenia w kosztach ponad 130 mln zł w skali całego roku - poinformował Balczun.

Prezes zaznaczył, że w spółce zmniejszana jest obecnie zatrudnienia liczona na poziomie około 7 tys. osób. Redukcja odbywa się na różne sposoby: poprzez naturalne odejścia na emerytury, przejścia pracowników do nowo powoływanych spółek, część osób odchodzi za porozumieniem stron, a niektórym osobom kończą się umowy zawarte na czas określony. Ze związkami zawodowymi zostało podpisane porozumienie w zakresie zwolnień grupowych w Centrali Spółki, które procentowo są największymi zwolnieniami w skali całego kraju.

- Chciałbym zdementować to, co zarzuca nam się na różnych forach, że redukcje zatrudnienia obejmują wyłącznie pracowników fizycznych, zaś biurokracja administracyjno-urzędnicza kurczowo trzyma się swoich stołków. To nieprawda. Redukcje zatrudnienia w Centrali Spółki będą największe w skali całej firmy. W tym roku zmniejszymy zatrudnienie w Centrali o 350 osób, zaś porozumienie ze związkami zawodowymi dotyczy zmniejszenia zatrudnienia w ramach zwolnień grupowych o 215 osób w tym roku. Podpisaliśmy także porozumienia ze wszystkimi organizacjami zakładowymi na poziomie 16 zakładów w zakresie Programu Dobrowolnych Odejść, który to program został zaakceptowany przez wszystkie związki zawodowe, a w przypadku 6 zakładów podpisaliśmy również porozumienia w zakresie zwolnień grupowych, czyli uproszczonej formy redukcji zatrudnienia. – zaznaczył prezes, dodając, że wszyscy w spółce rozumieją, iż zatrudnienie w firmie jest zbyt wysokie i musi być zmniejszone.

Balczun wyjaśnia, że restrukturyzacja nie polega jedynie na cięciu kadr, ale również na poprawie funkcjonowania firmy. Trwa mianowicie proces koncentracji zaplecza naprawczego. - Ta koncentracja punktów utrzymania, których w tej chwili mamy ponad 100, zakłada zmniejszenie ich liczby o około 30 proc. Koncentracja taboru – lokomotyw i wagonów – oznacza również likwidację fizyczną części punktów utrzymania, które do tej pory funkcjonowały, a generowały znaczne koszty. Choćby te ogromne hale, które są z reguły bardzo stare i wymagają ogromnych nakładów inwestycyjnych, a nie będąc naszą własnością, generują konieczność opłacania kosztów. To jeden z tych elementów, których PKP CARGO musi się jak najszybciej pozbyć – mówi Wojciech Balczun. W jego ocenie w PKP CARGO dokonała się zasadnicza mentalna zmiana, bo zrozumiano, iż jedynie firmy działające według rachunku kosztów, pilnujące organizacji i poprawiające efektywność, są najlepszym sposobem na uratowanie części miejsc pracy. - Równocześnie zatrzymujemy pieniądze, które wydawaliśmy do tej pory na zewnątrz, zlecając naprawy do prywatnych ZNTK. W tym roku powołaliśmy już dwie nowe spółki naprawcze. Mamy pełnomocników, którzy przygotowują kolejne: PKP CARGO TABOR w Ostrowie Wielkopolskim i PKP CARGO TABOR w Karsznicach. Powołamy także, wydzielając ze struktury PKP CARGO – Spółkę Centrum Logistyczne Małaszewicze. Chcemy z niej zrobić naprawdę nowoczesny podmiot, otwarty na partnerów biznesowych – dodał prezes.

Ważną kwestią przy restrukturyzacji jest też przebudowa organizacji procesu przewozowego. Zarząd podjął decyzję o likwidacji pośredniego szczebla w funkcjonowaniu dyspozytur i ekspozytur. Ma to uwolnić część zasobów, oraz usprawnić przewozy.


Autor: (źródło: PKP Cargo, 15.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.