baner
baner
baner
ABB Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Wojciech Balczun promuje PKP Cargo

Jak twierdzi Wojciech Balczun, Prezes Zarządu PKP CARGO, procesy restrukturyzacyjne, które mają i miały miejsce w Europie są rozłożone na lata, a w jego firmie czas realizacji tego przedsięwzięcia liczony jest w miesiącach.

- Kiedy objąłem funkcję Prezesa, w Spółce pracowało ponad 44 tys. osób. Teraz do pracy przychodzi niewiele ponad 30 tys. To oczywiście nie oznacza wprost, że zredukowaliśmy zatrudnienie o 14 tys. osób, ale proces realokacji, który zamknęliśmy w ubiegłym roku, proces restrukturyzacji zatrudnienia, wynikający z nowej struktury organizacyjnej i kryzysu, da nam w konsekwencji ustabilizowaną liczbę zatrudnienia na poziomie 30 tys. osób. Co więcej, prowadzimy w tym zakresie daleko idący dialog z partnerami społecznymi, którzy starają się uczestniczyć w tym procesie tak, aby te koszty społeczne były jak najniższe. Świadczą o tym porozumienia podpisane w tym roku ze związkami zawodowymi dotyczące zawieszenia niektórych zapisów w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy i Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, dające nam w konsekwencji możliwość zaoszczędzenia w kosztach ponad 130 mln zł w skali całego roku - poinformował Balczun.

Prezes zaznaczył, że w spółce zmniejszana jest obecnie zatrudnienia liczona na poziomie około 7 tys. osób. Redukcja odbywa się na różne sposoby: poprzez naturalne odejścia na emerytury, przejścia pracowników do nowo powoływanych spółek, część osób odchodzi za porozumieniem stron, a niektórym osobom kończą się umowy zawarte na czas określony. Ze związkami zawodowymi zostało podpisane porozumienie w zakresie zwolnień grupowych w Centrali Spółki, które procentowo są największymi zwolnieniami w skali całego kraju.

- Chciałbym zdementować to, co zarzuca nam się na różnych forach, że redukcje zatrudnienia obejmują wyłącznie pracowników fizycznych, zaś biurokracja administracyjno-urzędnicza kurczowo trzyma się swoich stołków. To nieprawda. Redukcje zatrudnienia w Centrali Spółki będą największe w skali całej firmy. W tym roku zmniejszymy zatrudnienie w Centrali o 350 osób, zaś porozumienie ze związkami zawodowymi dotyczy zmniejszenia zatrudnienia w ramach zwolnień grupowych o 215 osób w tym roku. Podpisaliśmy także porozumienia ze wszystkimi organizacjami zakładowymi na poziomie 16 zakładów w zakresie Programu Dobrowolnych Odejść, który to program został zaakceptowany przez wszystkie związki zawodowe, a w przypadku 6 zakładów podpisaliśmy również porozumienia w zakresie zwolnień grupowych, czyli uproszczonej formy redukcji zatrudnienia. – zaznaczył prezes, dodając, że wszyscy w spółce rozumieją, iż zatrudnienie w firmie jest zbyt wysokie i musi być zmniejszone.

Balczun wyjaśnia, że restrukturyzacja nie polega jedynie na cięciu kadr, ale również na poprawie funkcjonowania firmy. Trwa mianowicie proces koncentracji zaplecza naprawczego. - Ta koncentracja punktów utrzymania, których w tej chwili mamy ponad 100, zakłada zmniejszenie ich liczby o około 30 proc. Koncentracja taboru – lokomotyw i wagonów – oznacza również likwidację fizyczną części punktów utrzymania, które do tej pory funkcjonowały, a generowały znaczne koszty. Choćby te ogromne hale, które są z reguły bardzo stare i wymagają ogromnych nakładów inwestycyjnych, a nie będąc naszą własnością, generują konieczność opłacania kosztów. To jeden z tych elementów, których PKP CARGO musi się jak najszybciej pozbyć – mówi Wojciech Balczun. W jego ocenie w PKP CARGO dokonała się zasadnicza mentalna zmiana, bo zrozumiano, iż jedynie firmy działające według rachunku kosztów, pilnujące organizacji i poprawiające efektywność, są najlepszym sposobem na uratowanie części miejsc pracy. - Równocześnie zatrzymujemy pieniądze, które wydawaliśmy do tej pory na zewnątrz, zlecając naprawy do prywatnych ZNTK. W tym roku powołaliśmy już dwie nowe spółki naprawcze. Mamy pełnomocników, którzy przygotowują kolejne: PKP CARGO TABOR w Ostrowie Wielkopolskim i PKP CARGO TABOR w Karsznicach. Powołamy także, wydzielając ze struktury PKP CARGO – Spółkę Centrum Logistyczne Małaszewicze. Chcemy z niej zrobić naprawdę nowoczesny podmiot, otwarty na partnerów biznesowych – dodał prezes.

Ważną kwestią przy restrukturyzacji jest też przebudowa organizacji procesu przewozowego. Zarząd podjął decyzję o likwidacji pośredniego szczebla w funkcjonowaniu dyspozytur i ekspozytur. Ma to uwolnić część zasobów, oraz usprawnić przewozy.


Autor: (źródło: PKP Cargo, 15.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.