Unia Europejska będzie współfinansowała realizację dwóch polskich projektów mających na celu wprowadzenie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w taborach i w obiektach infrastrukturalnych rozmieszczonych na terenie kraju, przeznaczając na ten cel prawie 16,5 mln EUR. Projekty koncentrują się na wyposażeniu lokomotyw i torów w technologię ERTMS, aby zwiększyć bezpieczeństwo i konkurencyjność systemu kolejowego.
Projekty zostały wybrane do finansowania w ramach wieloletniego zaproszenia do składania wniosków TEN-T z 2011 r. W ramach pierwszego projektu, na którego realizację przeznaczono kwotę współfinansowania UE w wysokości prawie 15,5 mln EUR, odcinek polskiej sieci kolejowej ma zostać wyposażony w elementy infrastruktury ERTMS (urządzenia europejskiego systemu bezpiecznej kontroli jazdy pociągu). Odcinek ten, rozpoczynający się na granicy niemieckiej i rozciągający się do Warszawy, stanowi część korytarza F ERTMS, połączenia kolejowego ze wschodu na zachód rozpoczynającego się w Akwizgranie (Niemcy), przebiegającego przez Berlin, Poznań i Warszawę i kończącego się w Terespolu na granicy polsko-białoruskiej.
W ramach drugiego projektu, na którego realizację przeznaczono kwotę współfinansowania UE w wysokości nieco ponad 1 mln EUR, 9 lokomotyw Siemens ma zostać zmodernizowanych poprzez zainstalowanie w nich systemu ERTMS, a ich funkcjonowanie ma zostać następnie przetestowane na torach wyposażonych w system ERTMS w Polsce, Austrii i Czechach.
ERTMS stanowi ważną europejską inicjatywę przemysłową na rzecz zwiększania bezpieczeństwa i konkurencyjności transportu kolejowego. Jej celem jest zastąpienie ponad 20 różnych systemów kontroli pociągu będących obecnie w użyciu w Europie jednym zharmonizowanym systemem.
Agencja Wykonawcza ds. Transeuropejskiej Sieci Transportowej będzie zarządzała obydwoma tymi projektami, które mają zostać w pełni wdrożone do grudnia 2014 r.
Autor: (źródło: Komisja Europejska, 30.03.2012)