Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał wrocławskiemu MPK licencję, zgodnie z którą spółka będzie mogła przewozić pasażerów również pociągami. - To decydujący krok do tego, byśmy mogli uruchomić kolej aglomeracyjną. MPK czekają duże zmiany. Jesteśmy jedną z pierwszych spółek miejskich, która uzyskała licencję na świadczenie usług kolejowych. Dzięki tej licencji możemy rozpocząć rozmowy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, by uzyskać dostęp do torów i uruchomić kolej aglomeracyjną. Pierwszą jej linię zamierzamy otworzyć pod koniec przyszłego roku na odcinku Psie Pole - Dworzec Główny - Brochów. Nie wiadomo jednak, czy trasy nie trzeba będzie skrócić ze względu na trwający remont Dworca Głównego. - Będziemy o tym rozmawiać z PKP - mówi wiceprezes MPK Patryk Wild.
Na razie jednak MPK nie będzie nabywać pociągów. - Pasażerów wozić będą szynobusy, weźmiemy je w leasing - informuje wiceprezes. Dzięki licencji MPK rozpocznie także przygotowania do uruchomienia w przyszłości tramwajów dwusystemowych (kursujących zarówno po torowiskach tramwajowych, jak i kolejowych). - Taki pojazd będzie mógł dojeżdżać do np. Rynku, po czym zabrać pasażerów choćby do Obornik - dodaje Wild.
Dotychczas nigdzie w Polsce nie funkcjonuje takie rozwiązanie. Dlatego przy pracy nad projektem wrocławskie MPK liczy na wsparcie Belgów. 14 lipca spółka podpisała umowę o partnerstwie z Przedsiębiorstwem Transportu Regionalnego z Brukseli. Belgijskiemu odpowiednikowi MPK udało się w ostatnich latach dwukrotnie zwiększyć liczbę pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej. - Nasza współpraca będzie polegać na wymianie wiedzy i doświadczeń - powiedział Patrick Bultynck, dyrektor w belgijskiej spółce.
Autor: (źródło: Magda Nogaj, Gazeta Wyborcza, 15.07.2010)