baner
baner
baner
PKP Informatyka spółka z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Wrocławskie tramwaje najwolniejsze

Niebawem Wrocław pozbędzie się przestarzałych zwrotnic. Osoby korzystające z komunikacji tramwajowej zyskają dzięki temu na czasie.

Mimo, że tramwaje marki Škoda, zaprojektowane przy współpracy z zakładami Porsche są nowoczesne i estetyczne, to motorniczy musi z nich wychodzić aby przestawić wajchę zwrotnicy. To oczywiście wpływa na czas przejazdu. Porównania z innymi miastami Polski pokazują, że wrocławskie tramwaje są najwolniejsze.

Dane są bezlitosne. We Wrocławiu średnia prędkość tramwaju to tylko nieco ponad 13 km/h. To najgorszy wynik w kraju. Np. w Poznaniu wagony mkną po szynach o połowę szybciej. Krócej trwa także podróż pasażerów w Krakowie, Warszawie, Łodzi czy Gdańsku.

Taki wynik to nie tylko skutek kolejnych remontów ulic (te prowadzi się przecież w większości miast), ale także technologicznego zacofania. W newralgicznym miejscach Wrocławia motorniczowie nadal muszą zatrzymywać skład, by wysiąść i ręcznie przestawić zwrotnicę. W innych miastach zwrotnice sterowane elektrycznie to już norma. wciskając odpowiedni przycisk w kabinie motorniczy wybiera kierunek jazdy. Takich zwrotnic w stolicy Dolnego Śląska jest tyle co nic, podczas gdy w Krakowie czy Warszawie automatycznie sterowana jest prawie każda.

- Przecież to średniowiecze. Prawie nigdzie już się takich metod nie stosuje - mówi Igor Gisterek z Zakładu Infrastruktury Transportu Szynowego Politechniki Wrocławskiej.

Problem na szczęście zauważył magistrat, i przetarg na zakup 12 automatycznych zwrotnic już trwa. - Pozostałe zwrotnice będą wymieniane w ramach remontów poszczególnych ulic. - mówi Paulina Tyniec, Kierownik Projektu Tramwaju Plus. Dzięki temu do końca 2011 roku na liniach Tramwaju Plus: Leśnica - Sępolno i Gaj - Kozanów - Stadion oraz trasie Oporów - Biskupin wszystkie zwrotnice będą już automatyczne.

- Ślimacze tempo wrocławskich tramwajów to także efekt częstych remontów, które ogólnie spowalniają ruch oraz braku wydzielonych torowisk i ich stanu - powiedział Zbigniew Ferenc, dyrektor do spraw eksploatacji w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji we Wrocławiu. Remonty niestety trwać muszą, a o tym, żeby tramwaj nie stał w jednym korku z autami na najważniejszych ulicach miasta, jego władze na razie nie chcą słyszeć. Jak twierdzą, za bardzo utrudniłoby to jazdę samochodami. Wyjściem mogłaby być wymiana wszystkich zwrotnic na automatyczne.

Obraz przecież jest lekko absurdalny, gdy z nowoczesnej skody motorniczy wychodzi przestawiać wajchę. - Tu nie chodzi tylko o to, że zwrotnice ręczne są niewygodne i bezpieczniejsze, bo nie muszę wychodzić z kabiny i nie jestem narażony na to, że ktoś mnie potrąci. Chodzi o to, że robiąc to tracę czas swój i pasażerów - mówi pan Jan, wrocławski motorniczy.

Automatyczne zwrotnice pozwalają na sprawne pokonywanie skrzyżowań, co zrozumiano już we wszystkich innych dużych miastach Polski.


Autor: (źródło: Bartłomiej Knapik, Dziennik Polska, 22.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.