baner
baner
baner
Fundacja Pro Kolej

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Wybierz bezpieczne przejście

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie w sobotę, 2 lipca rozpoczęło kolejny etap akcji „Wybierz bezpieczne przejście”. W tym właśnie dniu we wszystkich autobusach i tramwajach wyposażonych w monitory zostały wyświetlone dwa krótkie filmy ostrzegające pieszych i kierowców samochodów przed łamaniem przepisów i niewłaściwym zachowaniem przy przechodzeniu i przejeżdżaniu przez torowisko tramwajowe.

Filmy mają dwóch adresatów. Pierwszy z nich ma na celu trafić do pieszych i uświadomić im jak katastrofalne skutki dla ich zdrowia i życia może mieć przebieganie przez torowisko poza wyznaczonym do tego miejscem. Film zwraca także uwagę na to jak niebezpieczne jest to w sytuacji, kiedy pieszy wybiega zza innego jadącego tramwaju. Uświadamia jednocześnie jak długa jest droga hamowania tramwaju – nawet przy tak niewielkiej prędkości jak 30 km na godzinę wynosi ok. 20 metrów.

Podstawą do powstania tego filmu była sytuacja, która wydarzyła się na początku roku na rondzie Matecznego. Przed przejściem dla pieszych przez torowisko stały tam dwie młode osoby. Dla pieszych świeciło się czerwone światło. Gdy z przystanku odjechał tramwaj w kierunku Łagiewnik, pomimo czerwonego światła postanowiły przejść na drugą stronę ulicy. Nie zauważyły tramwaju nadjeżdżającego z przeciwka. Jedna nich nie zdążyła się cofnąć. Pomimo natychmiastowej akcji ratunkowej zmarła.

Drugi film jest adresowany do kierowców samochodów osobowych. Przedstawia sytuację, w której na skrzyżowaniu jednocześnie ruszają samochód i tramwaj. Z tym, że tramwaj jedzie prosto, a kierowa samochodu skręca w prawo. Mimo pierwszeństwa pojazdu szynowego kierowca wjeżdża prosto pod jadący tramwaj.

Filmy kończą się scenami przedstawiającymi skutki zderzenia tramwaju z samochodem osobowym oraz z pieszym. Oprócz tego można na nich także zobaczyć co w efekcie gwałtownego hamowania i zderzenia dzieje się z tymi osobami, które podróżują wewnątrz tramwaju. Często mówiąc o wypadkach z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej zapominamy, że te skutki zderzenia dla pasażerów mogą być równie tragiczne jak dla pieszego czy kierowcy samochodu, który zderzył się z tramwajem.

Przypomnijmy. Akcja „Wybierz bezpieczne przejście” ruszyła w maju. Decyzja o rozpoczęciu akcji informacyjnej w tym miesiącu nie była przypadkowa. To właśnie w maju w przeciągu ostatnich 10 latach doszło do ośmiu śmiertelnych wypadków z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej. W tej statystyce gorszy jest tylko listopad, w którym przez ostanie dziesięć lat było takich wypadków dziewięć. Ze statystyki wynika także jeszcze jeden wniosek. Przez ostatnie dziesięć lat w wypadkach z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej najczęściej ginęły osoby po 60 roku życia. A więc osoby, które bardzo często są już na emeryturze, nie muszą się spieszyć do pracy czy na spotkania służbowe. W tym roku w wypadkach z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej zginęły już cztery osoby.

- Chcemy zwrócić uwagę na ten problem i zaapelować zarówno do pieszych jak i do kierowców o ostrożność, a przede wszystkim o stosowanie się do przepisów ruchu drogowego na skrzyżowaniach przez które przejeżdżają tramwaje – mówi Mariusz Szałkowski, dyrektor ds. Przewozów w MPK SA w Krakowie.

W maju na kilkudziesięciu przystankach w centrum miasta, na dużych węzłach przesiadkowych pojawiły się plakaty z hasłem „Wybierz bezpieczne przejście”. Pod koniec maja w ramach akcji przedstawiciele lokalnych mediów, gazet, radia i telewizji mieli także możliwość na własnej skórze przekonać się jak trudno jest zatrzymać rozpędzony, 30 tonowy tramwaj, przed który nagle wtargnął pieszy, w dodatku wychodzący zza innego tramwaju. Każdy z nich na chwilę zamieniał się w motorniczego. Rozpędzał tramwaj i gdy dojeżdżał do przejścia dla pieszych, miał zahamować wagon. Mimo korzystania z trzej rodzajów hamulców (elektrodynamiczne, szczękowe i szynowe) nikt nie zdołał zatrzymać rozpędzonego tramwaju przed pasami…

  • http://www.youtube.com/watch?v=Z2qabYfxAIE
  • http://www.youtube.com/watch?v=k-LGjHRKG1o


Autor: (źródło: MPK Kraków, 01.07.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.