baner
baner
baner
AUTOSAN sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Wyjątkowe kasetony

W Polsce zbudowano w ostatnich latach zaledwie pięć obiektów, w których zastosowano technologię stropu kasetonowego, jednym z nich jest dworzec we Wrocławiu. Kasetonowa płyta stropu, unikatowa w skali całego kraju, pozwoli przenieść znacznie większe obciążenia niż płyta budowana systemem tradycyjnym. Jest też jednocześnie wyjątkowo atrak­cyjna pod względem estetycznym.

Podziemny parking na wrocławskim dworcu jest już prawie ukończony. Trwają prace przy budowie dróg wyjazdowych i wjazdowych, na płycie przed dworcem – położonej na dachu parkingu – ustawiono już konstrukcję pierwszej z dwóch fontann i rozpoczęto układanie chodników. Ta część obiektu dworcowego przeznaczona będzie dla ponad 200 samochodów.

Każdego dnia na placu budowy pracuje niemal 600 robotników. Kończą oni przebudowę układu torowego i peronu 1, który będzie oddany do użytku 10 grudnia, i wykonują ostatnie prace na dworcu nocnym, którego przekazanie do eksploatacji nastąpi prawdopodobnie na przełomie grudnia i stycznia. Bardzo zaawan­sowane są prace w hali głównej wrocławskiego dworca, gdzie wkrótce rozpocznie się wylewanie posadzek - pod nimi zamontowano już wszystkie niezbędne instalacje i kanały techniczne.

Największym wyzwaniem są ciągle projekty konserwatorskie, postępujące powoli, z uwagi na stopień skomplikowania i skalę oraz wymagające bardzo żmudnej pracy. Każdy centymetr konstrukcji trzeba najpierw oczyścić ze starych warstw farb i naleciałości, następnie ponownie go wyprofilować, wygładzić, zaimpreg­nować, pomalować i dopiero na taką przygotowaną powierzchnię nanieść dawne rysunki. Odtwarzanie mis­ternej konstrukcji, barw i ornamentów to najbardziej pracochłonna część działań konserwatorskich.

Na peronie pierwszym pasażerów nowego dworca czekać będzie wielka niespodzianka –pomiędzy starą halą dworcową, a dobudowaną nową konstrukcją zadaszenia rozpinana jest właśnie membrana z tworzywa sztucznego. To także efekt wskazań konserwatora, który nie wyraził zgody na połączenie nowej konstrukcji hali z zabytkową jej częścią, co mogłoby zasłonić dawne, historyczne elementy nośne i ozdobne. Sam peron pierwszy jest już niemal ukończony, wrocławskie PRKI finalizuje układanie torów, a Budimex układanie posadzek oraz konstrukcji pod nowy system informacji dynamicznej dla pasażerów. Gotowe są już schody i wejścia na peron z poziomu podziemnego tunelu.

W grudniu największa koncentracja prac dotknie perony drugi i trzeci, a także halę główną dworca. W niej właśnie prowadzone są skomplikowane badania akustyczne, w wyniku których zamontowany zostanie odpowiedni system nagłośnienia. Zadaszenie hali zyska wkrótce drewnianą podsufitkę, dokładnie taką samą, jaką zaprojektowano dla wszystkich peronów wrocławskiego dworca.


Autor: (źródło: Dworzec Polski, 29.11.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.