baner
baner
baner
P.U. Jarex Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Wykonawca budowy metra wybrał imiona dla tarcz

Wykonawca budowy centralnego odcinka II linii metra poinformował o wybranych imionach dla trzech tarcz, które będą drążyć tunele pod ulicami Warszawy. Tarcze będą nosić imiona: TBM I - Maria, TBM II - Anna, TBM III - Wisła.

Na uroczystość zaproszona została Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.

Zamieszczamy pełny tekst przemówienia kierownika kontraktu wykonawcy, Sz. P. Francesco Scaglione, który był gospodarzem i organizatorem uroczystości:

„Witam Państwa na jednym z naszych placów budowy – C09 Rondzie Daszyńskiego. Dziękuję wszystkim za przybycie na jakże prostą, ale jakże ważną uroczystość. Dziękuję zwłaszcza Pani Prezydent Warszawy Hannie Gronkiewicz- Waltz oraz Ambasadorowi Włoch. Znajdujemy się na C09 pierwszej stacji metra, skąd wyruszy TBM1, która wydrąży tunel do Dworca Wileńskiego. Do budowy metra w Warszawie użyjemy trzech tarcz TBM o średnicy 6,25 m. Jest taka tradycja, że maszyny TBM otrzymują imiona żeńskie. Dlaczego tak jest? Bo wewnątrz TBM pracować będzie 15 osobowa załoga składająca się z samych mężczyzn. Ci mężczyźni spędzą w TBM-ie nawet kilka lat, pracując wewnątrz tej specjalistycznej maszyny. Dla nich TBM będzie kobietą, kochanką, żoną. Będzie to jednak kobieta kapryśna, nie łatwa w prowadzeniu i kontrolowaniu. TBM może spełniać oczekiwania pracowników ale może także toczyć z nimi walkę. Dlatego też TBM otrzymuje imię po pięknej, ale kapryśnej kobiecie. Zwyczajem jest, że kierownik projektu nadaje imię TBM, dlatego też to ja musiałem o imionach zdecydować. Same maszyny pochodzą z Niemiec, ale ich rodzice są międzynarodowi: z Polski, Włoch, Turcji, ale będą mieszkały w Polsce i mamy nadzieję, że tutaj otrzymają nowe obywatelstwo. Stąd polskie imiona - proste, bo niektóre są niezwykle trudne.

Padła wcześniej także inna propozycja, aby wybrać z AGP Metro Polska S.c. trzy najpiękniejsze kobiety i nazwać TBMy ich imionami. Ale zadanie to jest niewykonalne dla mnie, gdyż w naszej firmie pracuje zbyt wiele pięknych kobiet. Musiałem znaleźć inne rozwiązanie. Powiem więc, skąd imiona.

Kilka miesięcy temu na lotnisku w Warszawie zobaczyłem plakat przedstawiający kobietę – Marię Skłodowską Curie. Upamiętniał on rocznicę otrzymania przez nią nagrody Nobla. TBM 644 otrzyma zatem najlepsze imię – Maria, imię dobrze znane w Polsce i we Włoszech. Ten TBM, który widzicie Państwo na zewnątrz będzie od dziś nosił imię Maria.

Z drugim TBM-em było inaczej. Zawsze staram się poznać historię kraju, w którym pracuję, pozwala to lepiej poznać mentalność ludzi danego kraju, w tym przypadku polskich pracowników. Studiując historię Polski odkryłem postać XIV wiecznej królowej włoskiej z Krakowa. Nie miało to jednak pożytku. Ale w tym samym czasie istniała w Polsce kobieta niezwykle istotna dla historii kraju. Choć być może jej rodzina była ważniejsza. Chodzi o Annę Mazowiecką - która była siostrą ostatniego króla mazowieckiego, Janusza. Rok 1526. Właśnie ona przez kolejne 10 lat sprzeciwiała się przyłączeniu Księstwa Mazowieckiego do Niemiec. Założyła także pierwszy szpital w Warszawie. Anna to także imię brzmiące podobnie w języku polskim i włoskim, dlatego ta maszyna , której część znajduje się na C09 a część na pl. Defilad, będzie nosiła imię - Anna.

TBM3 aktualnie sprowadzany z Niemiec, zacznie drążyć tunele z Powiśla. Ktoś powiedział , że Wisła zwana jest królową rzek. Łączy przecież 3 najpiękniejsze miasta Polski : Kraków, Warszawę i Gdańsk. Dlatego też trzeciej maszynie zdecydowałem się nadać imię Wisła.”

Pan mgr inż. Francesco Paolo Scaglione – absolwent Państwowego Uniwersytetu w Palermo Wydziału Inżynierii Lądowej, kierunek infrastruktura transportowa. Od 1974 roku pracuje w branży budowlanej, specjalizując się w szczególności w budownictwie drogowym, portów lotniczych i kolejowym. Od ponad 10 lat zajmuje w Spółce Astaldi stanowisko Dyrektora ds. Europy Wschodniej i Środkowej.


Autor: (źródło: Metro Warszawskie, 21.09.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.