baner
baner
baner
Zakład Zespołów Napędowych – ZZN Liugong Dressta Machinery Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Wyniki finansowe i praca przewozowa PKP Intercity za 2011 rok

Zahamowanie odpływu pasażerów oraz ustabilizowanie sytuacji finansowej to dwa główne cele, które udało się zrealizować Spółce PKP Intercity S.A. w 2011 roku. Ciągłe modernizacje tras kolejowych i związane z tym wydłużenie czasów przejazdów są poważną barierą w procesie odzyskiwania klientów kolei.

W 2011 roku pociągami PKP Intercity podróżowało około 36,6 mln pasażerów. W porównaniu do roku 2010 jest to zaledwie o 1,5% mniej. Jednak zestawiając te lata z 2009 rokiem, kiedy Intercity przewiozło ponad 51 mln pasażerów, widać wyraźnie zahamowanie tendencji spadkowej. Zaś przewozy międzynarodowe od roku 2009 wzrosły o prawie 12 %, z ok. 1,64 ml do 1,82 pasażerów.

„Przewozy na poziomie 36,6 mln pasażerów w 2011 roku, w niesprzyjających warunkach, nie są jeszcze wielkim sukcesem, ale pozytywnym zwrotem sytuacji. Ten wynik na pewno zmotywuje nas do dalszej pracy na rzecz odzyskiwania klientów w 2012 roku. Wahania rzędu jednego, czy dwóch procent są normalne i nie wpływają na kondycję Spółki” – zaznacza Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. „Cieszy mnie, że w niektórych kategoriach notujemy wzrosty. Szczególnie widać to po ofercie przewozów międzynarodowych. Sądzę, że po EURO 2012 ten obszar będzie nadal dynamicznie rosnąć” – dodaje Prezes Malinowski.

Praca przewozowa wykonana przez pociągi PKP Intercity pozostała praktycznie na tym samym poziomie i wyniosła w 2011 roku 8,27 mld pasażerokilometrów. W roku 2010 wskaźnik ten wyniósł 8,38 mld pasażerokilometrów. Tak jak w przypadku liczby przewiezionych pasażerów, wzrost zanotowano w pracy przewozowej wykonanej w połączeniach międzynarodowych. Wzrost w tym segmencie rok do roku wyniósł 7%, a międzynarodowa praca przewozowa w 2011 wyniosła 0,36 mld pasażerokilometrów.

W 2011 spadła liczba pociągokilometrów na trasach krajowych, ale utrzymał się stabilny wynik na trasach międzynarodowych. Dodatkowo średnia liczba pasażerów przypadająca na pociąg wzrosła na wszystkich trasach. Było to szczególnie widoczne na liniach międzynarodowych, gdzie liczba osób r/r przypadająca na jeden pociąg wzrosła ze 132 do 158 i na trasie Łódź – Warszawa gdzie wskaźnik ten wzrósł o ponad 12 % z 400 do 449 pasażerów.

„Na początku zeszłego roku PKP Intercity miało zbyt mało czynnego taboru, doszło do tego spowolnienie gospodarcze oraz ciągłe remonty infrastruktury. Dodatkowo poprzez modernizacje wydłużyły się czasy przejazdu pociągów, niekiedy o kilka godzin. To wszystko w konsekwencji prowadzi do spadku liczby pasażerów. Konsekwentnymi działaniami zwiększyliśmy rezerwę taborową i pod koniec 2011 roku w barwach PKP Intercity jeździło aż o 30% więcej wagonów. Wypracowaliśmy również skuteczny system informowania podróżnych o wszelkich zmianach i zapewniliśmy dodatkowe udogodnienia np. rozbudowie kanałów sprzedaży, wprowadzenie na remontowanych trasach ofert specjalnych, takich jak np. Bilet Rewelacyjny, czy uruchomienie pilotażowego programu sprzedaży miejscówek w drugiej klasie TLK i aplikacji „Infopasażer”. To też pozytywnie wpłynęło na wynik finansowy” – podsumowuje wyniki Janusz Malinowski.

„Większe zaplecze taborowe pozwoliło nam również na sprawniejszą gospodarkę i zarządzanie wagonami. I mimo tego, że średnia liczba osób przypadająca na jeden pociąg wzrosła w 2011 roku o 13%, w szczytach przewozowych przepełnienie pociągów było sporadyczne”– dodaje Prezes Malinowski.

PKP Intercity w 2011 miały 2 mld złotych przychodu operacyjnego i osiągnęło zysk 24 mln złotych, czyli o 117 mln złotych lepszy niż w 2010 roku. Mimo straty netto około 27 mln, wynik był lepszy od ubiegłorocznego o prawie 107 mln złotych. Wskaźnik EBITDA był ponad dwukrotnie wyższy niż w 2010 roku i wyniósł 210 mln zł, rok wcześniej wynosił około 101 mln.

„Wyniki finansowe są zgodne z biznes planem i prognozami przyjętymi przez właścicieli w I połowie 2011 roku. Zeszłoroczne przychody są najwyższe od trzech lat. Na poziom przychodów oraz zmniejszenie straty miały wpływ oszczędności w Spółce, wyższa sprzedaż produktów, środków trwałych takich jak np. starsze modele lokomotyw czy wagonów. Mam nadzieję, że przyszły rok będzie jeszcze lepszy i już wkrótce uda się pokazać wypracowany zysk” - reasumuje Janusz Malinowski.

W 2012 roku PKP Intercity naprawi około 1014 wagonów, co zwiększy liczbę eksploatowanych wagonów z 1500 do 1700. Według założeń przewoźnika wzrosną również nakłady na inwestycje i naprawy taboru do około 343 mln zł. W 2011 było to prawie 332 mln.

„W 2012 roku nasze cele skupiają się na profesjonalnym przygotowaniu do Euro 2012 i zwiększeniu liczby eksploatowanych wagonów. Zakontraktowane naprawy i modernizacje zabezpieczają wykorzystanie całego taboru PKP IC do połowy 2013 roku. Chcemy się również skoncentrować na zwiększeniu potencjału naprawczego i modernizacji taboru z wykorzystaniem własnego zaplecza. W bieżącym roku chcemy zakontraktować realizacje projektów modernizacyjnych taboru. Dzięki temu Spółka będzie miała zapewnione potrzeby taborowe do połowy 2013 roku” – prognozuje Prezes Malinowski.

Strategia PKP Intercity S.A. do 2014 roku obejmuje m. in. zakup 20 pociągów zespołowych do obsługi pasażerów na linii E65 (Gdańsk – Warszawa – Kraków/Katowice), 30 wagonów piętrowych oraz 25 wagonów dostosowanych do prędkości powyżej 160 km/h. Dodatkowo PKP Intercity zmodernizuje część wagonów, by miały WC z obiegiem zamkniętym oraz wyleasinguje zwrotnie 75 wagonów. Firma planuje również uruchomić nowe połączenia międzynarodowe takie jak np. Trójmiasto – Berlin.

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w 2011 roku z usług przewoźników pasażerskich skorzystało 263,8 mln osób. W porównaniu z 2010 rokiem liczba przewiezionych pasażerów zwiększyła się o 1,5 mln (0,6 proc.). Praca przewozowa wzrosła o 181 mln pasażerokilometrów (1 proc.). W 2011 roku przewozy pasażerskie realizowało 14 przewoźników normalnotorowych, w tym trzy spółki ograniczyły swoją działalność do przewozów okazjonalnych.

W zeszłym roku największy udział w rynku mierzony liczbą przewiezionych pasażerów miały spółki: Przewozy Regionalne - 41,53 proc., Koleje Mazowieckie - 30,47 proc., PKP SKM - 14,54 proc. oraz PKP Intercity - 13,85 proc. Natomiast w pracy przewozowej pierwsze miejsce przypadło PKP Intercity - 45,59 proc., na drugiej pozycji znalazły się Przewozy Regionalne - 36,38 proc a na trzeciej Koleje Mazowieckie z wynikiem 10, 37%.


Autor: (źródło: PKP S.A., 10.02.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.