baner
baner
baner
MODERTRANS POZNAŃ Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Z elfami na lotnisko

1 czerwca na lotnisko Chopina wjadą pierwsze pociągi z pasażerami. Korzystający z nowego połączenia pasażerowie będą podróżować najnowocześniejszymi w Polsce, zapewniającymi bardzo wysoki komfort, pociągami typu Elf.

Do obsługi linii „lotniskowej” Szybka Kolej Miejska kupiła 13 Elfów od bydgoskiej Pesy. Kosztowały prawie 300 mln zł. Zakup pociągów został dofinansowany z funduszy unijnych. Wysokość dofinansowania to prawie 178 mln zł.

Elfy to obecnie najnowocześniejsze pociągi używane w kolejowym ruchu aglomeracyjnym w Polsce. Zapewniają pasażerom duży komfort. Mają wygodne siedzenia i wydajną klimatyzację. Są również bardzo bezpieczne. Pociąg jest monitorowany. Jest także jednoprzestrzenny, dzięki czemu kamery są w stanie zarejestrować wszystko to, co się dzieje we wnętrzu.

Elfy są także bardzo pojemne. Choć nikt tego jeszcze nie próbował, to teoretycznie w pociągu można bić rekordy w sprincie. Długość Elfa przekracza bowiem sto metrów. Warto też podkreślić, że znaczna część siedzeń w pociągu jest ustawiona tyłem do jego ścian (jak w metrze). Dzięki temu pojemność Elfa może zostać maksymalnie wykorzystana. Nic więc dziwnego, że pociąg może jednorazowo zabrać „na pokład” nawet tysiąc pasażerów!

Elfy są również przyjazne osobom mającym trudności z poruszaniem się. W pociągu są wyznaczone dla nich specjalne miejsca. Ponadto krawędź podłogi jest równa krawędzi peronów (większość peronów wzdłuż linii do Sulejówka i Legionowa ma wysokość 760 mm).

W Elfach są również specjalne miejsca do przewozu rowerów.

Warszawska Szybka Kolej Miejska ma już prawie 7 lat. Pierwszy pociąg tej spółki wyruszył w trasę z Dworca Wschodniego do Falenicy w październiku 2005 roku. Obecnie spółka obsługuje trzy linie: S1 (Otwock – Pruszków), S2 (Sulejówek – Warszawa Zachodnia) i S9 (Warszawa Gdańska – Legionowo/Wieliszew).

SKM, która przewozi ok. 43 tys. pasażerów na dobę, wprowadziła do komunikacji aglomeracyjnej nowe standardy, m.in. krótkie „miejskie” relacje w połączeniach kolejowych, pociągi tranzytowe przez Warszawę (zaczynające i kończące bieg poza centrum miasta) oraz wykorzystanie pojazdów zgodnych z europejskimi standardami – z jednoprzestrzennym wnętrzem, dużą liczbą poręczy dla stojących pasażerów, monitoringiem, klimatyzacją, informacją głosową i wyświetlaczami.

Nie można zapominać, że SKM była „czynnikiem stymulującym” rozwój Wspólnego Biletu. Pierwszymi gminami podwarszawskimi, których mieszkańcy mogli – od listopada 2008 roku – korzystać z tego rozwiązania, były gminy obsługiwane przez SKM, czyli Sulejówek, Piastów i Pruszków.


Autor: (źródło: ZTM Warszawa, 25.05.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.