baner
baner
baner
TIMEX S.A. Hegenscheidt-MFD

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Z Gdyni do Bytowa Pomorską Koleją Metropolitalną

Sobotnia impreza byłą już trzecią promującą projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Promocyjne, bezpłatne przejazdy szynobusem cieszyły się olbrzymim powodzeniem, dzięki czemu padł kolejny rekord frekwencji.

Z inicjatywy "Dziennika Bałtyckiego" podpisano list intencyjny, który ma szanse przyspieszyć termin reaktywacji kolejowych przewozów pasażerskich do Bytowa.

W sobotę, kilka minut przed południem, na stację w Bytowie po raz pierwszy w historii przyjechał nowoczesny, klimatyzowany szynobus Arriva PCC. Z Gdyni przyjechało nim prawie 200 osób. Następnie pociąg, wypełniony po brzegi, wykonał dwa kursy po nieczynnej w ruchu pasażerskim linii Bytów - Lipusz i z powrotem. Łącznie z promocyjnych przejazdów skorzystało ponad 500 osób.

- Frekwencja pokazuje, że Bytów potrzebuje powrotu kolei - stwierdził Fabien Courtellemont, prezes Arriva PCC.

Ostatnie regularne pociągi pasażerskie przestały kursować do Bytowa w pierwszej połowie lat 90. Od tego czasu pasażerskie składy na linii Lipusz - Bytów pojawiły się raptem kilkakrotnie - podczas papieskiej pielgrzymki, ubiegłorocznego Zjazdu Kaszubów czy ostatnio w sobotę. Projekt PKM zakłada reaktywację ruchu pasażerskiego do Bytowa na stałe, jednak musi być do tego spełnione kilka warunków.

Aby czas przejazdu z Gdańska do Bytowa był atrakcyjny, musi być wybudowana linia Wrzeszcz - Rębiechowo. Jej budowa ma się rozpocząć pod koniec 2011 r. i zakończyć na przełomie 2014 i 2015 r. Musi też nastąpić remont linii Gdynia - Kościerzyna. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku zostaną na to przyznane pieniądze z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a remont przeprowadzony zostanie w latach 2011-13. No i wreszcie - musi nastąpić remont linii Lipusz - Bytów. I tu jest problem, gdyż w tej chwili nie ma na to pieniędzy. A bez remontu reaktywacja połączeń nie ma sensu. Technicznie jest to możliwe, ale trudno przypuszczać, by obecny czas przejazdu po linii Lipusz - Bytów (24 km w około 50 min bez postojów) był atrakcyjny dla podróżnych.

Stąd pomysł redakcji "Dziennika Bałtyckiego", żeby podczas happeningu w Bytowie podpisać list intencyjny w sprawie rewitalizacji i reaktywacji przewozów pasażerskich na linii Lipusz - Bytów.

List podpisali posłowie Zdzisław Czucha i Stanisław Lamczyk, wojewoda Roman Zaborowski, członek zarządu woj. pomorskiego Adam Leik, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego Jan Kleinszmidt, burmistrz Bytowa Ryszard Sylka, starosta bytowski Jacek Żmuda-Trzebiatowski, burmistrz Kartuz Mirosława Lehman, wójt Studzienic Jerzy Szpakowski, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku Tomasz Czabański, wicedyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni Leszek Lewiński oraz redaktor naczelny "Dziennika Bałtyckiego" Maciej Wośko.

ARRIVA serdecznie dziękuje "Dziennikowi Bałtyckiemu" oraz wszystkim samorządom za znakomicie zorganizowany happening kolejowy. Może za kilka lat trasę Bytów - Gdynia będzie można pokonać pociągiem w 100 minut.


Autor: (źródło: ARRIVA PCC, 17.05.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.