baner
baner
baner
TAMTRON S.A.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Z Radomia do Warszawy dwa razy szybciej

To, co kilka tygodni temu dziennikarze usłyszeli od posła Radosława Witkowskiego (PO) zostało teraz potwierdzone przez Szafrańskiego. A mianowicie to, iż, m.in. za pieniądze unijne, w ciągu kilku najbliższych lat trasa między Warszawą Okęcie, a Radomiem ma być gruntownie zmodernizowana. Natomiast na mniejszą skalę, ale także, wyremontowany zostanie z funduszy PLK odcinek Radom – Kielce.

Jak powiedział prezes PLK unowocześnienie trasy Radom – Warszawa będzie bardzo efektywne ponieważ tu właśnie zostaną osiągnięte największe oszczędności jeśli chodzi o czas podróży. Przejazd ma zostać skrócony o połowę. Obecnie jedzie się około dwie godziny. - Musieliśmy określić, na co naprawdę nas stać. Studia wykonalności pokazały, że poza krótkim odcinkiem między Warką a Grabowem nad Pilicą, na całej reszcie będzie można jechać 160 km/h – poinformował Szafrański.

Wykonanie prac ma kosztować, jak szacuje PLK, 1,9 mld zł. - To, że linia ma dogodne warunki, to nie znaczy, że ta modernizacja będzie tania, bo jak wiadomo od Warki do Radomia mamy jeden tor, ale pozostanie przy jednym torze byłoby nieporozumieniem, efekt uzyskany na pozostałej trasie tracilibyśmy, stojąc na mijankach. Trzeba będzie dobudować nowy most na Pilicy. Ale inwestycja jest warta podjęcia. – uważa prezes.

W innym świetle przedstawia się kwestia odcinaka Radom – Kielce. Na ten remont PLK chce wydać 480 mln zł. O 15 minut ma się skrócić podróż z Radomia do Kielc, gdy prace dobiegną końca. Jeśli kolejarze zostaliby przy wcześniej ustalonym zakresie prac, to potrzebne by było dodatkowo 1,2 mld zł, a przejazd trwałby 10 min krócej. - Widać, że skrócenie przejazdu o jedną minutę kosztowałoby nas 120 mln zł – twierdzi Szafrański.

Prezes PLK zapewnił, że spółka ma już przygotowane wszystkie konieczne dokumenty. - Jeżeli uda nam się w najbliższych miesiącach uzgodnić sprawę z Ministerstwem Infrastruktury i centrum unijnych projektów transportowych oraz podpisać umowę zapewniającą finansowanie, to w drugiej połowie tego roku ogłosilibyśmy przetarg na roboty na odcinku od Radomia do Warszawy Okęcie - zapowiedział.

Przetargów będzie kilka. Wszystko wskazuje na to, że będą osobne - na budowę trasy, mostów i wiaduktów oraz urządzenia sterowania ruchem. Miałyby się odbywać na zasadzie wykonania projektu i budowy. Rozstrzygnięcie przetargu, jak przypuszcza PLK, ma potrwać sześć miesięcy. - Jest szansa na wbicie łopaty w przyszłym roku - mówił Szafrański. Zakończenie prac jest zaplanowane w 2012 albo 2013 roku. Na ten okres przewidziane są także roboty na trasie Radom - Kielce.

Komunikacja  na trasie podczas remontu nie będzie wstrzymana. PLK będą chciały wprowadzić objazdy dla pociągów dalekobieżnych. Najpierw więc należy zbudować siedmiokilometrową łącznicę między stacjami Czarnca, a Włoszczowa Północna. Umożliwi to powstanie dodatkowego połączenia Kielc z Warszawą. Natomiast na remontowanej trasie poruszałyby się jedynie pociągi relacji Kielce - Radom i Radom – Warszawa, co zminimalizowałoby liczbę opóźnień spowodowanych robotami.


Autor: (źródło: Agnieszka Kępka, Gazeta Wyborcza Radom, 27.04.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.