baner
baner
baner
ABB Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Z samolotu torami pod stadion

Dobrą drogą zdają się zmierzać działania dotyczące polepszenia połączenia kolejowego Balic z Krakowem. Odpowiedzialne za torowiska PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygają obecnie przetarg na realizację studium wykonalności i zdobycie pozwoleń na przebudowę torowiska łączącego lotnisko w Balicach i krakowski Dworzec Główny. Aktualnie szynobus przemieszcza się po starych, pogiętych szynach, przez co nie może osiągać większych prędkości. Dodatkowo brakuje trakcji elektrycznej. Pod Balice jeżdżą więc tylko spalinowe szynobusy.

Za rok czasu zakończone ma być studium wykonalności i sprawy formalne. Wtedy to PLK będzie szukać wykonawcy torowiska.

- Najpierw jednak zamówione studium wykonalności ma pokazać, czy opłacalna jest budowa drugiego równoległego toru. Wszyscy jesteśmy przekonani, że tak, ale to wyliczenia ekspertów pozwolą podjąć ostateczną decyzję - informuje Włodzimierz Żmuda, dyrektor krakowskiego oddziału PLK.

Dzięki drugiemu torowi można by zagęścić rozkład jazdy szynobusu. Obecnie, żeby pociąg mógł dotrzeć do Balic, musi poczekać na rozjeździe w Mydlnikach na inny skład, który jedzie aż spod terminalu lotniska. Niestety tylko jeden tor łączy Balice z Mydlnikami. - Przebudowę torowiska podzieliliśmy na dwa etapy. Najpierw zajmiemy się elektryfikacją i budową dwu torów kolejowych między Mydlnikami a Balicami. Te prace powinny się zakończyć przed zimą 2011 roku - uważa Żmuda.

Szynobus po zakończeniu modernizacji będzie się zatrzymywać kilkadziesiąt metrów od drzwi terminalu w Balicach. Przy budowanym obecnie parkingu samochodowym mają więc powstać, do końca 2011 roku, dwa perony i budynek dworcowy. Parking ma być gotowy tej jesieni. Perony ma wybudować PLK, natomiast lotnisko ma się zająć dworcem. - W ciągu kilku miesięcy będziemy ogłaszać przetarg na projekt tego budynku - mówią władze portu. Przed rozpoczęciem mistrzostw piłkarskich PKP obiecuje jeszcze wyremontować perony Dworca Głównego. Projekt wart ok. 290 mln. Zakłada m.in. umieszczenie na peronach automatów biletowych.

Następny - drugi etap inwestycji ma być zrealizowany już po Euro. Będzie to wybudowanie jeszcze jednego toru pomiędzy Mydlnikami, a Dworcem Głównym. Dzięki temu szynobusy jeżdżące na lotnisko byłyby całkowicie niezależne od rozkładów jazdy innych pociągów.


Autor: (źródło: Bartosz Piłat, Gazeta Wyborcza Kraków, 05.05.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.