Podróżni korzystający z kolei w Unii Europejskiej od 4 grudnia będą mieć możliwość żądania od przewoźnika odszkodowania za opóźnienie pociągu oraz zwrotu ceny biletu.
Wprowadzane rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady, które wejdzie tego dnia w życie wprowadza sztywne kwoty odszkodowań, które przewoźnik będzie zobowiązany zwrócić pasażerowi. Rozporządzenie zwalnia jednak z obowiązków przewoźników działających na terenie Polski, gdzie wejdzie w życie dopiero w czerwcu 2011 r.
Koszt odszkodowania uzależniony będzie od długości opóźnienia pociągu. W sytuacji, gdy będzie ono, np., większe niż 2 godziny, pasażer otrzyma zwrot połowy ceny biletu. Ponadto przy opóźnieniu dłuższym niż godzina przewoźnik będzie musiał zapewnić pasażerom między innymi bezpłatne napoje i posiłki i transport zastępczy.
PKP Intercity zamiast wypłacać odszkodowania, na razie będzie oferować pasażerom zniżkowe vouchery. Firma z własnej woli wprowadzi system już od jesieni.
Autor: (źródło: IAR, 09.09.2009)