Prace na dworcu Poznań Główny idą pełną parą. Coraz wyraźniej widać ostateczny kształt budynku. Pojawia się też coraz więcej przeszkleń.
Na peronach rozpoczyna się montaż wind i schodów ruchomych, którymi pasażerowie będę mogli dostać się bezpośrednio do hali głównej nowego dworca. Budowana jest kładka dla pieszych łącząca Most Dworcowy z nowym dworcem (główne wejście na nowy dworzec). Kładka będzie gotowa do połowy kwietnia. Dobiegają końca prace związane z przeszkleniem charakterystycznej, ażurowej , stalowej konstrukcji dachu, ważącej blisko 300 ton. (ok. 1600. elementów szklanych i kompozytowych tworzy dach).
Wewnątrz budynku prowadzone są prace murarskie i posadzkarskie, na ukończeniu jest budowa kas biletowych, pomieszczeń biurowych i pod działalność komercyjną - handel i gastronomia. Jest już gotowa instalacja sanitarna i klimatyzacyjna. Trwają ostatnie przygotowania do rozprowadzenia kolejowej sieci teleinformatycznej związanej z obsługą pasażera.
Wiosną planowana jest prezentacja komunikacji wizualnej (m. innymi logo) dworca Poznań Główny i centrum handlowo-rozrywkowego Poznań City Center. Większość pomieszczeń została już skomercjalizowana, najemcy czekają na oddanie pomieszczeń, aby moli je wyposażyć i przygotować do obsługi klientów. Na samo otwarcie dworca nie wszystkie usługi komercyjne, gastronomiczne będą udostępnione.
Obiekt będzie miał wiele udogodnień dla osób niepełnosprawnych( m. innymi specjalnie przystosowana kasa biletowa z obniżonym blatem, otwarty punkt informacji kolejowej, pętla induktofoniczna, ciemniejsze pasy na posadzce prowadzące po głównych ciągach komunikacyjnych na terenie dworca).
Do końca kwietnia planowane są odbiory techniczne, w maju obiekt będzie poddany testom, to czas na poprawki, likwidowanie usterek itp. Termin uroczystego otwarcia dworca nie jest jeszcze ustalony, realnie będzie to przełom maja i czerwca. Uroczystość ma być podzielona na dwie części – oficjalną, dla przedstawicieli władz, administracji publicznej, firm, instytucji, banków i druga, dla mieszkańców i pasażerów.
15 marca (czwartek) na profilu FB http://www.facebook.com/PoznanCityCenter pojawi się najnowszy film pokazujący kolejny etap budowy dworca kolejowego.
Ciekawostki:
- ile ton stali zużyto, jak ciężki jest dach? - ok. 300- 350 ton
- szkło, którym pokrywana jest ażurowa część dachu - ok. 15 ton
- ile betonu zużyto - ok. 50 tys. metrów sześciennych
- na dach dworca wciągnięto 28 stalowych ości, ważących po 4 tony każda, długość 28 metrów
- głębokość wykopu - minus 5 metrów
- 1600 sztuk tafli szklanych i kompozytowych zamontowanych na ażurowej części dachu
- ile ciężarówek ziemi wywieziono z placu budowy? - ok. 500 pełnych ciężarówek tj. 100 tysięcy taczek
- ile osób pracuje na budowie - ok. 500 -600 osób
14 marca rozpoczęły się również wyburzenia ok. 40 obiektów na terenie tzw., Wolnych Torów. Jest to porządkowanie terenu w centrum miasta pod planowaną budowę nowego układu komunikacyjno-drogowego związanego z budową Poznań City Center. Wyburzenia i porządkowanie terenu mają potrwać do końca kwietnia. Początek budowy nowego skrzyżowania, przystanku tramwajowego, przejścia podziemnego, dróg i ronda bezpośrednio przy centrum komunikacyjno-handlowym Poznań City Center rozpocznie się pod koniec tego roku.
Wspaniałe wolontariuszki współpracujące z Fundacją "Koci Pazur", zgodnie z obietnicą n parę dni przed rozpoczęciem wyburzeń skutecznie odłowiły dziko żyjące tam koty. Parę siedlisk liczyło ok. 60 kotów. Większość z nich została wywieziona, znaleziono im nowe miejsca, część czeka jeszcze na przygarnięcie. Wsparcia finansowego n akację odławiania kotów i opiekę weterynaryjną sterylizację udzielił TriGranit.
Autor: (źródło: PKP S.A., 15.03.2012)