baner
baner
baner
H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Zabytkowy parowóz "Piękna Helena" przez 2 dni gości w macierzystym Muzeum Kolejnictwa

6 i 7 października w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie będzie można obejrzeć niezwykły eksponat – parowóz serii Pm36 nr 2, nazywany z racji swojego wyglądu "Piękną Heleną". Jest to bowiem bardzo efektowny, jeden z najładniejszych zabytkowych parowozów Europy. I mimo, że liczy sobie prawie 74 lata, nadal wygląda bardzo atrakcyjnie.

Lokomotywa przyjedzie z okazji 80-lecia otwarcia Muzeum Kolejnictwa, będzie cały czas "pod parą", będzie ją obsługiwało pięć osób. Noc spędzi w parowozowni na Odolanach.

(Inauguracja obchodów 80-lecia muzeum kolejnictwa: wernisaż wystawy „Zapomniane skarby – 80 lat zbiorów Muzeum Kolejnictwa w Warszawie” - 6 października br. (czwartek), godz. 18.00; Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, ul. Towarowa 1)

Miłośnicy kolejnictwa pokonują setki kilometrów, żeby zobaczyć ten wspaniały parowóz w ruchu. Dlatego otoczona kłębami pary, sapiąca i turkocząca "Piękna Helena" jest ozdobą różnych imprez. Filmy z jej udziałem można znaleźć na portalu youtube.

Rodowód tego parowozu sięga międzywojennej Polski. Wówczas, w 1937 r. w pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie zbudowano dwa parowozy tej serii, przeznaczone do obsługi lekkich pociągów pospiesznych o masie do 300 t. Konstrukcja parowozu serii Pm36 była jednym z największych osiągnięć polskiej techniki kolejnictwa w tym okresie.

Pierwszy z nich – Pm36 nr 1 był wyposażony w opływową obudowę, zmniejszającą o 48% opór powietrza przy dużych prędkościach, na Światowej Wystawie Techniki w Paryżu zdobył złoty medal. Był to olbrzymi sukces polskiej myśli technicznej.

Lokomotywa ta była bardzo znana, ponieważ do wybuchu II wojny światowej prowadziła słynny „Nord Express” na odcinku Kutno–Poznań–Zbąszyń. W latach 1939–1945 Niemcy pozbawili ją otuliny aerodynamicznej i nadając numer 18 601 oddali do dyspozycji placówki badawczej w Grunewald. Po zakończeniu wojny została zabrana przez Rosjan i nie powróciła do polskich kolei.

Parowóz o symbolu Pm36 nr 2 został natomiast przekazany do lokomotywowni Lwów, gdzie pracował do 1944 r., a następnie został ewakuowany przez Niemców do Austrii. Wrócił do Polski w 1947 r. i w Parowozowni Ostrów Wielkopolski był używany do lekkich pociągów osobowych i pośpiesznych. Po zakończeniu służby na PKP, lokomotywa została skreślona z jej stanu, a w 1973 r. przekazano ją do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. W 1995 r. parowóz, przy okazji 150-lecia kolejnictwa został poddany generalnemu remontowi w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) w Pile. Doprowadzony do stanu czynnego, został użyczony przez Muzeum – Parowozowni w Wolsztynie do prowadzenia pociągów „retro”.

“Piękna Helena” jest częstym gościem na imprezach odbywających się w całym kraju. Tylko w tym roku ciągnęła specjalne pociągi, takie jak: ”Pirat” z Poznania do Kołobrzegu (maj), Flota Wielkopolski II na trasie Poznań–Bydgoszcz–Gdańsk (30 lipca), podczas VII edycji Parowozjady w Skansenie Zabytkowego Taboru Kolejowego w Chabówce (27 sierpnia).

W Warszawie była obecna w ramach obchodów X Dni Transportu Publicznego w dniu 18 września, kiedy dzielnie ciągnęła dwa pociągi relacji Warszawa Zachodnia–Pruszków–Warszawa Zachodnia.

Zainteresowanie przejażdżką "Piękną Heleną" było ogromne. Chętni na przejazd czekali w długiej kolejce. Warto było, bo podróż, nawet krótka w wagonie, prowadzonymi przez ten wspaniały parowóz, to prawdziwa uciecha.

Parowóz Pm36 nr 2 „Piękna Helena”, parametry techniczne

  • Producent: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „FABLOK” S.A. w Chrzanowie
  • Rok produkcji: 1937
  • Prędkość max: 120 km/godz.
  • Moc: 1324 KW (1800 KM)
  • Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa
  • Masa parowozu: 166,6 t
  • Długość parowozu(ze zderzakami):14 843 mm
  • Średnica kół napędnych: 2000 mm


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, 05.10.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.