baner
baner
baner
TORPOL S.A.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Zabytkowymi dworcami mają się zająć samorządy

W zachodniej części Pomorza znaleźć możemy masę pięknych zabytkowych obiektów kolejowych z przełomu XIX i XX stulecia. Wiele z nich popada jednak w ruinę nadając się już tylko do rozbiórki.

Część z dworców trafiła na sprzedaż, niektóre, takie jak w Drawsku Pomorskim, przejęły samorządy. Natomiast inne mają zostać przy kolei, bądź trafić do samorządów

Za opiekę nad Obiektami przy torach odpowiedzialny jest PKP S.A. Odział Gospodarowania Nieruchomościami w Szczecinie. – Czynimy wszystko, by dworce były utrzymane w należytym stanie. Niestety, dysponujemy skromnymi środkami finansowymi. W województwie, spośród 133 budynków dworcowych, zaledwie 43 to obiekty czynne. To takie, w których pasażer może zakupić bilet na przejazd. Nalezą do nich m.in. dworce w Łobzie, Szczecinku i Runowie Pomorskim. Obiekty te nie podlegają sprzedaży. – mówi Mariusz Jankowski, dyrektor Oddziału.

Koleje nie kryją, że mają problem z terminowym regulowaniem podatków za zarządzane obiekty. Środki powinny trafiać do samorządowej kasy, a nie zawsze się tak dzieje. – To duże sumy, dlatego niektóre czynne dworce, w zamian za wygaśniecie zaległości podatkowych, przekazujemy gminom. Oczywiście, za ich zgodą. Tak planujemy uczynić z dworcem w Runowie. Złożyliśmy już gminie Węgorzyno stosowną propozycje. Nie wykluczam, że w niedalekiej przyszłości takie rozwiązanie zastosujemy wobec dworców w Łobzie i Szczecinku. – informuje dyr. Jankowski.

Samorządy są też zachęcane przez kolejarzy do pozyskiwania funduszy unijnych na modernizacje zabytkowych budowli. - Mówi się, ze dworzec kolejowy to wizytówka miasta. To prawda, dlatego taki obiekt, po odpowiedniej modernizacji, może w wieloraki sposób służyć lokalnej społeczności. Niestety, my nie możemy być beneficjentem unijnych pieniędzy, a jedynie jednostki samorządu terytorialnego, jako ewentualni ich właściciele. – zaznacza Jankowski.

PKP niedawno wyznaczyły tzw. dworce strategiczne, czyli pozostające na zawsze przy kolei. W regionie zaliczono do nich dworce w: Szczecinie, Szczecinie Dąbiu, Stargardzie, Kolobrzegu, Koszalinie i Bialogardzie.


Autor: (źródło: Sławomir Włodarczyk, Głos Szczeciński, 12.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.