baner
baner
baner
Enviro-Chemia Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Zakończenie trzyletniego projektu badawczego ZEUS

22 kwietnia 2010 r. zakończyła się w Politechnice Gdańskiej konferencja podsumowująca prace nad trzyletnim Projektem ZEUS – „Zintegrowanym Systemie Bezpieczeństwa Transportu”. Szczegółowy monitoring informacji o bezpieczeństwie, analizy i badania przyczyn wypadków, korzystanie z doświadczeń wszystkich systemów transportu, nowoczesne systemy ratownictwa, szkolenia kadry w rękach zintegrowanych instytucji zarządzających bezpieczeństwem transportu, to niektóre z elementów zaproponowanych do wdrożenia w nowej koncepcji integracji systemów bezpieczeństwa transportu w Polsce.

Projekt ZEUS

ZEUS - "Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu” to projekt badawczy zamówiony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. To pierwsza w tej części Europy koncepcja integracji systemów bezpieczeństwa głównych gałęzi transportu: drogowego, kolejowego, lotniczego i wodnego. Politechnika Gdańska była generalnym wykonawcą przedsięwzięcia oraz realizatorem części drogowej. Partnerami projektu byli: Politechnika Śląska – transport kolejowy, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie – transport lotniczy oraz Akademia Morska w Szczecinie – transport wodny.

Prace nad Projektem

Gałęzie i rodzaje transportu różnią się pod względem ich użytkowników, rozwiązań funkcjonalnych i prawnych, wielości instytucji zaangażowanych w procesy bezpieczeństwa transportu. Dlatego też, podstawowe uwarunkowania tworzenia integracji systemu zarządzania bezpieczeństwem zostały określone na podstawie analiz diagnostycznych, które umożliwiły identyfikację kluczowych elementów dla prawidłowego funkcjonowania systemu bezpieczeństwa. W toku prac porównano sytuację Polskie z krajami, które od lat uważa się za liderów w tym zakresie. Zidentyfikowano mocne i słabe strony krajowego systemu bezpieczeństwa transportu oraz możliwość wykorzystania doświadczeń z innych krajów.

Główne wnioski

  • Integracja systemu bezpieczeństwa transportu jest niezbędnym kierunkiem usprawniania jego funkcjonowania.
  • System bezpieczeństwa transportu w Polsce wymaga przebudowy instytucjonalnej w celu integracji podstawowych funkcji i zadań.
  • Proces dochodzenia do rozwiązań docelowych uwarunkowany jest współdziałaniem istniejących instytucji systemu bezpieczeństwa i wolą polityczną w przeprowadzenia zmian legislacyjnych.
  • Instytucje na wszystkich poziomach zarządzania wymagają wyposażenia w sprawne narzędzia zarządzania bezpieczeństwem.
  •  

to główne wnioski wynikające z prac zespołu autorskiego Projektu ZEUS ujęte w przedstawionej koncepcji integracji systemów bezpieczeństwa czterech rodzajów transportu w Polsce. Oto niektóre z zaproponowanych rozwiązań.

Koncepcja Zintegrowanego System Bezpieczeństwa Transportu przewiduje, że będzie on spełniał cztery podstawowe funkcje:

Zapobieganie zagrożeniom w transporcie – programowanie poprawy bezpieczeństwa, upowszechnienie metod zarządzania ryzykiem, ocenę skuteczności stosowanych środków poprawy, szkolenia kadry.

Ratownictwo techniczne i medyczne – zmniejszanie szkód i strat w wypadkach transportowych, procedury ratownicze, metody współdziałania służb, standardy wyposażenia, ratownictwo na miejscu wypadku, opieka zdrowotna po wypadku, pomoc ofiarom.

Badania przyczyn wypadków transportowych – procedury i metody badania przyczyn wypadków, formułowanie i rozpowszechnianie rekomendacji w zakresie niezbędnych zmian w systemie bezpieczeństwa.

Monitoring i informacja o bezpieczeństwie – systematyka i standaryzacja pojęć, integracja baz danych o wypadkach, stosowanie nowoczesnych technologii monitoringu.

Przedstawiona w koncepcji integracji struktura organizacyjna systemu przewiduje  powstanie:

Instytucji koordynacyjnej: jednej instytucji na poziomie krajowym – Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (KRBT),

Instytucji głównych: Urzędu Transportu (UT) o funkcjach podstawowych oraz Krajowej Komisji Badania Wypadków Transportowych (KKBWT) i Obserwatorium Bezpieczeństwa Transportu (OBT) o funkcjach wspomagających

Instytucji współdziałających: instytucji spoza sektora transportu o funkcjach podstawowych i wspomagających (głównie Policja, Państwowa Straż Pożarna, instytucje zarządzania kryzysowego, instytucje ochrony zdrowia, instytucje badawcze),

Instytucje podrzędnych: kontrolowanych przez urzędy transportu zarządców infrastruktury, przewoźnicy, producentów.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu

To projektowany w koncepcji międzyresortowy organ doradczy i pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa transportu. Jednostką wykonawczą KRBT jest Sekretariat, który działa w strukturze organizacyjnej Ministerstwa Infrastruktury. Celem jej działania ma być określanie kierunków i koordynacja działań administracji rządowej w sprawach bezpieczeństwa transportu. Do podstawowych zadań należeć mają: proponowanie kierunków polityki państwa w zakresie bezpieczeństwa transportu, koordynacja działań instytucji funkcjonujących w ramach resortu transportu i innych resortów, ukierunkowanie badań naukowych, inicjowanie oraz opiniowanie aktów prawnych w dziedzinie transportu.

Urząd Transportu

Celem działania Urzędu Transportu byłaby regulacja rynku transportowego oraz nadzór nad bezpieczeństwem transportu. Do podstawowych zadań należeć będzie:

  • opracowywanie strategii, programów poprawy bezpieczeństwa,
  • nadzór nad przewozami, eksploatacją infrastruktury, kwalifikacjami personelu, szkoleniem i egzaminowaniem;
  • certyfikacja obiektów, wyrobów, procesów, usług, technologii,
  • akredytacja w zakresie kompetencji do wykonania określonych zadań,
  • licencjonowanie urzędowo określonych  rodzajów działalności,
  • autoryzacja do zarządzania infrastrukturą i wykonywania przewozów,
  • kontrola zgodności z stanem wymaganym przez przepisy prawne,
  • wykonywanie okresowych ocen stanu bezpieczeństwa,
  • prowadzenia banków danych i rejestrów,
  • inicjowanie oraz opiniowanie aktów prawnych w dziedzinie transportu.
  •  

Krajowa Komisja Badania Wypadków Transportowych

Celem działania Krajowej Komisji Badania Wypadków Transportowych ma być niezależna i bezstronna identyfikacja przyczyn wypadków transportowych. Do podstawowych zadań Komisji należeć będzie:

  • pogłębione badania przyczyn wypadków transportowych,
  • wykonywanie specjalnych analiz nad problemami bezpieczeństwa,
  • ocena efektywności profilaktycznych działań administracji rządowej odpowiedzialnej za bezpieczeństwo transportu,
  • ocena efektywności ratownictwa i opieki nad ofiarami wypadków transportowych,
  • formułowanie rekomendacji w zakresie niezbędnych zmian prawnych i usprawnień w zarządzaniu bezpieczeństwem transportu.
  •  

Obserwatorium Bezpieczeństwa Transportu

Celem działania Obserwatorium ma być bieżące informowanie o poziomie bezpieczeństwa i jego zmianach, wynikach analiz bezpieczeństwa, udostępnianie wiedzy o bezpieczeństwie. Wśród podstawowych zadań należeć wymienić:

  • zbieranie informacji o bezpieczeństwie,
  • utrzymywanie zintegrowanej bazy danych o wypadkach,
  • analizy danych o wypadkach,
  • monitorowania zmian zachodzących w czynnikach epidemiologicznych i  działaniach, podejmowanych na rzecz bezpieczeństwa oraz skuteczności tych działań,
  • przygotowanie i rozpowszechnianie informacji o bezpieczeństwie transportu, informowanie społeczeństwa o zmianach zagrożeń.
  •  

Trzyletnie badania zrealizowane w Projekcie ZEUS pokazały, że problemy bezpieczeństwa w różnych dziedzinach są bardzo często tej samej natury i mogą też zostać sformalizowane w ten sam sposób. Aby było to możliwe niezbędna jest integracja systemu bezpieczeństwa transportu oraz przebudowa instytucjonalna w celu integracji podstawowych funkcji i zadań. Proces  dochodzenia do rozwiązań docelowych uwarunkowany będzie współdziałaniem istniejących instytucji systemu bezpieczeństwa i wolą polityczną w przeprowadzenia zmian legislacyjnych tak aby poszczególne jego elementy: funkcjonalne, informacyjne, organizacyjne, prawne, techniczne, przestrzenne i kadrowe mogły być ujednolicone.

Więcej informacji oraz materiały z konferencji znajdują się na stronie www.e-zeus.eu.

Dodatkowych informacji udzielają sekretarze naukowi Projektu:

dr Lech Michalski, Politechnika Gdańska

dr Joanna Żukowska, Politechnika Gdańska


Autor: (źródło: ZEUS, 23.04.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.