Z końcem grudnia 2010 roku zakończyła się akcja „Czysty Wagon”
zorganizowana przez Spółkę PKP Intercity. Pasażerowie nadesłali w sumie około
200 wiadomości dokumentujących stan czystości w pociągach. Najczęściej
krytykowano pociągowe toalety, ale nie zabrakło również słów pochwały.
Głównym celem akcji "Czysty Wagon", było zrewidowanie czystości pociągów
należących do Spółki PKP Intercity. Na podstawie informacji przesyłanych przez
pasażerów powstaje raport i plan poprawy czystości pociągów.
- W imieniu
PKP Intercity bardzo dziękuję wszystkim pasażerom za nadesłane informacje. Na
ich podstawie, powstaje właśnie raport, który pozwoli nam wprowadzić zmiany w naszych pociągach. Pierwsze kroki, zostaną podjęte już z początkiem tego roku.
M.in.: chcemy, aby pociągi na najdłuższych trasach były sprzątane także w trakcie podróży - mówi Małgorzata Sitkowska, rzecznik PKP Intercity. - Po raz
kolejny, sprawdził się nasz pomysł nawiązywania bezpośredniej interakcji z pasażerami. Takie metody dialogu i konsultowania zmian z podróżnymi będziemy
stosować również w przyszłości - dodaje Małgorzata Sitkowska.
Największa
część wiadomości nadsyłanych podczas akcji "Czysty Wagon" przez pasażerów
dotyczyła toalet. Pojawiły się także uwagi dotyczące zbyt małych koszy na
śmieci, czystości podłóg, okien i zewnętrznej części wagonów, a także braku
pokrowców na zagłówki.
- Otrzymaliśmy wiele bardzo cennych e-maili, w których pasażerowie regularnie podróżujący naszymi pociągami ze szczegółami
przedstawiają swoje uwagi. Warto podkreślić że są one bardzo konstruktywne -
mówi Małgorzata Sitkowska.
Jeden z pasażerów, Pan Grzegorz pisze: Bardzo
się cieszę, że zależy Wam na dobrym standardzie i komforcie, ale pomimo tego iż
często w pociągach kategorii TLK jeżdżą już stare wagony, to jednak klasa medium
EIC powinna błyszczeć czystością i komfortem, a jednak nie zawsze tak jest.
Wiem, że dywaniki są zamiatane nie korzysta się z odkurzacza, stoliki przetarte
na szybko fotele są zakurzone i widać na nich okruszki. Magazyn pokładowy oraz
inne foldery informacyjne są porozrzucane, podczas gdy powinny być ułożone na
półce. To co mnie bardzo drażni to fakt, że okna powinny być polerowane wewnątrz
jak i podczas mycia na zewnątrz.
- W tej chwili rozpatrujemy uwagi
dotyczące czystości, jednak wielu pasażerów przesyłało również swoje sugestie
dotyczące innych rozwiązań poprawiających komfort jazdy. W przyszłości na pewno
także weźmiemy je pod uwagę - dodaje Małgorzata Sitkowska.
Pan Robert
podróżujący na trasie Łódź - Warszawa pisze: Chciałem zgłosić propozycję
usprawnienia podróżowania. Jak wiadomo korytarze są wąskie, a pasażerowie w okresie zimowym są ubrani w Kurtki i płaszcze. Okrycia wierzchnie powodują
dodatkowe ograniczenie przestrzeni, utrudniając przemieszczanie się i przejście
konduktora. Usprawnieniem byłoby zainstalowanie wieszaków w ciągu korytarza.
Wieszaki powinny być składane, najlepiej automatycznie (mechanizm sprężynowy),
aby nie przeszkadzały przy przechodzeniu pasażerów.
Pasażerowie zauważyli
i docenili także pozytywne zmiany, jakie PKP Intercity wprowadza w swoich
pociągach. Pan Marcin zauważa: Pociąg TLK Tour de Pologne**. Piątek 19.11.2010
godz. 16:00 z Białegostoku do Warszawy. Szok! po prostu szok. Na stacji mycie
okien, w pociągu mydło, papier, WODA (!) i do tego odświeżacz powietrza w wc.
Czysto! Bardzo miłe zaskoczenie.
Spora część wiadomości, która dotarła na
adres czystywagon@intercity.pl
dotyczyła stanu czystości w pociągach innych przewoźników. W niektórych
e-mailach brakowało również informacji dotyczących relacji pociągu i daty
zrobienia zdjęcia.
- Mimo to nadesłane informacje są dla nas
wystarczające, aby ocenić z jakimi problemami najczęściej borykają się
pasażerowie i jakie środki zaradcze są niezbędne - podsumowuje Małgorzata
Sitkowska.
Raport, przygotowywany na podstawie zgłoszeń pasażerów,
zostanie przeanalizowany zarówno przez Biuro Przewozów PKP IC, a następnie
przekazany jednostkom odpowiedzialnym za utrzymanie czystości. Pierwsze kroki po
akcji "Czysty Wagon" zostaną podjęte w pierwszym kwartale 2011 roku.
Autor: (źródło: PKP S.A., 12.01.2011)