baner
baner
baner
Vossloh Skamo sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Zapach spalin

Katedra Ekofizjologii i Rozwoju Roślin Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego oraz MPK – Łódź Sp. z o.o. podjęły współpracę, której celem ma być opracowanie receptury dodatku do oleju napędowego, który spowodowałby, że z rur wydechowych pojazdów z silnikiem diesla wydobywałby się zapach kwiatów. W tej chwili najbardziej zaawansowane prace trwają przy preparatach, których efektem byłby zapach lawendy lub cyklamenów. Podjęto też próby opracowania receptur preparatu, który spowodowałby, że efekt spalania oleju napędowego pachniałby jak róże Mercedes, a właśnie autobusów tej marki jest najwięcej w taborze MPK.

W taborze MPK – Łódź jest 380 autobusów, z czego aż 140 to Mercedesy. Pozostałe marki to Volvo, Solaris, Jelcz oraz tylko 22 Ikarusy. Niemal 90 procent autobusów użytkowanych przez MPK to pojazdy niskopodłogowe, średni wiek pojazdów eksploatowanych w Łodzi jest – według Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej - jednym z najniższych w kraju i wynosi około 8 lat. Spośród wszystkich autobusów aż 316 spełnia wysokie normy czystości spalin – powyżej EURO 1. Jedynie 64 pojazdy (Mercedesy i Ikarusy) wyprodukowane w latach 1992 – 1997 mają normy czystości spalin EURO 1.

MPK – Łódź będzie dostarczało naukowcom próbki paliwa produkowanego dla Spółki. Udostępni też autobusy poszczególnych marek do przeprowadzania testów w czasie normalnego kursowania opracowanych preparatów.

Pieniądze na badania naukowe będą pochodziły z funduszy unijnych przeznaczonych na opracowywanie technologii służących ochronie środowiska oraz polepszania jego jakości.

Wspólny projekt Uniwersytetu Łódzkiego i MPK jest pionierski w skali światowej. MPK – Łódź już wcześniej brało udział w realizacji innego pionierskiego programu, który z sukcesem doprowadził do stworzenia ubrań chroniących przed promieniowaniem UV. Ten projekt był realizowany z Instytutem Włókiennictwa i Centralnym Instytutem Ochrony Pracy, a jego efektem było opracowanie nie tylko receptury tkanin chroniących przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym, ale także wyposażenie zatrudniającego 210 pracowników Zakładu Torów i Sieci MPK – Łódź w odzież roboczą uszytą właśnie z takich materiałów.



Autor: (źródło: MPK Łódź, 31.03.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.