baner
baner
baner
Zakład Zespołów Napędowych – ZZN Liugong Dressta Machinery Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie bliski środowisku

Działania ZTM na rzecz ochrony środowiska w stolicy - promowanie ekologicznego transportu szynowego, buspasy, zachęcanie kierowców do korzystania z transportu zbiorowego poprzez budowę systemu parkingów P+R, spełnianie przez autobusy europejskich norm w zakresie emisji spalin zaowocowały przyznaniem certyfikatu „Firma Bliska Środowisku".

Podróżowanie środkami komunikacji publicznej, a nie prywatnymi samochodami, ma niebagatelny wpływ na środowisko naturalne. Ekologiczny wymiar transportu publicznego łatwo obliczyć na prostym przykładzie. Trasę Łazienkowską w ciągu godziny pokonuje 76 autobusów, które przewożą 6,5 tysiąca pasażerów (zakładane napełnienie ok. 65 procent). W tym samym czasie może tamtędy przejechać maksymalnie ok. 3,5 tysiąca samochodów. Średnio każdym z nich podróżuje 1,3 osoby, co oznacza, że trasą przemieszcza się 4,7 tys. zmotoryzowanych warszawiaków. Autobus emituje 880 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, samochód osobowy – 140.

Policzmy zatem:

  • 76 autobusów x 880 g CO2 na kilometr = 66 880 gramów CO2 wyemitowanych w ciągu godziny przez wszystkie autobusy.
  •  

Wynik dzielimy przez liczbę przewożonych osób:

  • 66 880 : 6 500 = 10,2 g CO2 na jednego pasażera.
  •  

Powtórzmy obliczenia dla transportu indywidualnego:

  • 3 500 samochodów x 140 g CO2 na kilometr = 490 000 gramów CO2 wyemitowanych łącznie przez samochody
  • 490 000 : 4 700 = 104,2 g CO2 na jedną przewiezioną osobę.
  •  

Rachunek jest prosty. Komunikacja miejska przewozi prawie 2 tysiące warszawiaków więcej, emitując przy tym dziesięciokrotnie mniej szkodliwych spalin.

Warszawiaków wożą coraz nowocześniejsze i bardziej ekonomiczne autobusy. Tabor jest zresztą sukcesywnie wymieniany – tylko w ciągu ostatnich 3 i pół roku do Warszawy przyjechało kilkaset  nowych autobusów. Do 2012 roku największy stołeczny przewoźnik – Miejskie Zakłady Autobusowe  - zakupi  660 wozów, z czego pierwszych 110 wyjedzie na ulice już w tym roku, a kolejna setka w przyszłym. Wszystkie nowe wozy będą spełniały najwyższe obowiązujące normy – obecnie EURO 5.

Statuetkę, podczas gali w Galerii Porczyńskich, 18 marca z rąk Bernarda Błaszczyka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska odebrał Andrzej Franków, koordynator działalności przewozowej ZTM.


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 19.03.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.