baner
baner
baner
Frimatrail Frenoplast S.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Zasady i koszty dostępu do infrastruktury kolejowej

- Poziom stawek dostępu do infrastruktury kolejowej nie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na przewozy – powiedział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt podczas konferencji „Zasady i koszty dostępu do infrastruktury kolejowej”. Jednocześnie za zrozumiały uznał nacisk prywatnych przewoźników na ich obniżanie, ponieważ w krótkim okresie poprawia to przede wszystkim marże operatorów.

Wiceminister J. Engelhardt stwierdził, że ważnym elementem polityki rządu w sektorze kolejowym są wprowadzone od 2006 r. dopłaty do kosztów utrzymania infrastruktury kolejowej w celu stabilizowania lub nawet obniżania stawek dostępu opłacanych przez przewoźników kolejowych.

Podkreślił, że polskie stawki dostępu do infrastruktury kolejowej dla pociągów pasażerskich należą do najniższych w Europie. W latach 2005-2010 średnia stawka dostępu do infrastruktury kolejowej dla tego rodzaju przewozów obniżyła się z poziomu 8,95 zł do poziomu 7,02 zł za pociągokilometr, czyli o 25,9 proc. Natomiast poziom stawek w ruchu kolejowym zasadniczo stawia Polskę w strefie nieznacznie powyżej średniej i nie odbiega znacząco od krajów o dużym poziomie liberalizacji. W latach 2005-2010 w przewozach towarowych średnia stawka dostępu do infrastruktury kolejowej spadła z poziomu 23,5 do 17,42 zł, czyli o 25,9 proc.

Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Szafrański w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę, że zmiany ustawowe przygotowywane przez Ministerstwo Infrastruktury mają uniezależnić PKP PLK od PKP SA, w tym zagwarantować niezależność zarządu i rady nadzorczej spółki. Wydzielenie zarządcy infrastruktury z Grupy PKP zapewni wdrożenie rozwiązań mających na celu m.in. poprawę konkurencyjności i efektywności transportu kolejowego oraz zapewnić stabilne finansowanie infrastruktury kolejowej, z jednoczesnym określeniem parametrów jakościowych.

- Sieć zarządzana przez PKP PLK jest dostępna dla wszystkich przewoźników na równych zasadach, bez zróżnicowania klientów ze względu na rozmiar prowadzonej działalności – stwierdził Prezes Z. Szafrański.


Autor: (źródło: Ministerstwo Infrastruktury, 02.09.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.