baner
baner
baner
DACPOL Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Zastosowanie oznakowania dotykowego w Metrze Warszawskim

Komunikat Metra Warszawskiego Sp. z o.o.

Informujemy, że w związku z brakiem szczegółowych przepisów krajowych i norm określających warunki techniczne dla rozwiązań umożliwiających i ułatwiających korzystanie z komunikacji zbiorowej i obiektów użyteczności publicznej osobom niewidzącym lub niedowidzącym, Metro Warszawskie Sp. z o.o. podjęło intensywne starania zmierzające do wydania jednolitych standardów stosowania znaków dotykowych.

W paragrafie 1 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie z 10 września 1998 r. stwierdzono, że „warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać linie metra, określają  przepisy szczególne”. Do dnia dzisiejszego takich przepisów nie ma.

Pierwsze wystąpienia Metra Warszawskiego Sp. z o.o. do Ministerstwa Infrastruktury o wydanie stosownych przepisów miały miejsce w 2003 roku.

W dniu 24 lipca 2009 roku Metro Warszawskie złożyło w Ministerstwie Infrastruktury opracowanie w sprawie warunków technicznych stosowania elementów ostrzegawczych i prowadzących dla obiektów infrastrukturalnych transportu szynowego (metro, kolej). Badania, konieczne do przygotowania normy określającej standardy zabezpieczeń zostały przeprowadzone przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa. Badania te, prowadzone były w specjalnie przygotowanych miejscach w metrze oraz na dworcu kolejowym Warszawa Centralna i trwały niemal 3 miesiące, pozwalając na wybranie najbardziej optymalnych rozwiązań. Zarówno badania, jak i przygotowanie przepisów zostały sfinansowane ze środków własnych Metra Warszawskiego.

Pierwotnie przepisy te miały zostać wydane jako normy dla kolei i metra w formie oddzielnego aktu prawnego. Jednak ostatecznie zostały one włączone do przygotowywanego przez Ministerstwo Infrastruktury rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie.

W dniu 7 maja 2010 roku wystąpiliśmy do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o podział procesu legislacyjnego na dwa etapy. Zaproponowaliśmy by w pierwszym etapie zostały wydane przepisy regulujące wyłącznie sprawy oznakowania dotykowego peronów, które zostały uzgodnione i zaakceptowane przez środowiska osób niepełnosprawnych. Drugi etap obejmowałby pozostałe uregulowania dotyczące warunków projektowania i budowy metra, które wymagały dalszych uzgodnień międzyresortowych. Powyższe argumentowaliśmy, faktem iż takie rozwiązanie znacznie przyśpieszyłoby przystosowanie I linii metra do potrzeb osób niewidomych.

Rzecznik Prasowy Ministerstwa Infrastruktury w wypowiedzi z dnia 28 października 2009 roku stwierdza się, że Metro Warszawskie Sp. z o.o. musi oczekiwać z montażem elementów oznakowania dotykowego do czasu wydania Rozporządzenia.

W przesłanym stanowisku Ministerstwo Infrastruktury stwierdza, że „Obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków korzystania z obiektów użyteczności publicznej przez osoby niepełnosprawne ustawodawca wiąże z warunkami technicznymi określonymi w przepisach techniczno-budowlanych”.

Obecnie, wobec naszych wcześniejszych działań, to jest w dniu 24 sierpnia 2010 roku otrzymaliśmy z Ministerstwa Infrastruktury do zaopiniowania projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać stacje metra i ich usytuowanie. Metro Warszawskie przekazało swoje stanowisko w dniu 31 sierpnia 2010 roku, wyrażając nadzieję, iż zasugerowane przez nas zmiany przyczynią się w znacznym stopniu do postępu prac nad stworzeniem ostatecznej wersji Rozporządzenia.

Pragniemy również poinformować, że w dniu 13 września 2010 roku na antresolach trzech stacji metra to jest Kabaty, Centrum i Słodowiec wytyczono miejsca do nauki oznakowania dotykowego. Miejsca do ćwiczeń wytyczono poza strefami zagrożenia. Układ elementów wykonano zgodnie z wytycznymi znajdującymi się w rozporządzeniu.

Również zgodnie z zapisem projektowanego rozporządzenia zgodnie z §21 punkt 3 „Przezroczyste przeszkody, takie jak szklane drzwi lub przezroczyste ściany, należy oznaczyć przynajmniej dwoma pasami kontrastującymi kolorystycznie z tłem (…) ” na szklanych elementach stacji umieściliśmy znaki ostrzegawcze w postaci żółtych pasów.

Tylko w ostatnich latach Metro Warszawskie podjęło szereg działań w zakresie zwiększenia dostępności dla osób niepełnosprawnych:

  • 2006 – opracowano projekty zabezpieczeń dla osób niewidomych i niedowidzących na stacjach metra;
  • 2007 – przystosowano windy w metrze do potrzeb osób niepełnosprawnych, windy na odcinku metra od stacji Kabaty do stacji Politechnika zostały zmodernizowane. Modernizacja polegała na wprowadzeniu informacji głosowej w kabinach oraz oznakowania dotykowego w kasetach sterujących (oznakowanie brajlowskie). Ponadto wyposażono windy w interkomy, które zapewniają bezpośrednią łączność z obsługą stacji. Dostosowano szerokości wyjść i uregulowano rozmieszczenie poręczy na stałej wysokości;
  • 2007 – rozpoczęto przebudowę Systemu Informacji Pasażerskiej w metrze;
  • 2008 – System Informacji Pasażerskiej w metrze rozpoczął działanie na stacjach odcinka bielańskiego;
  • 2009 – na wniosek osób niedowidzących wprowadzone zostały znaki informujące o drodze dojścia do wind oraz toalet przystosowanych dla osób niepełnosprawnych;
  • 2009 – na stacjach metra z peronami bocznymi: Centrum, Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew, Młociny funkcjonuje głosowy system ostrzegawczy, sygnalizujący wjazd pociągu na stację.

W dniu 17 września 2010 otrzymaliśmy z Ministerstwa Infrastruktury pismo dotyczące konieczności podjęcia prac weryfikujących zgłoszone uwagi i wnoszące o wydelegowanie pracownika Metra Warszawskiego Sp. z o.o. do udziału w pracach zespołu, którego zadaniem będzie przygotowanie wersji projektu rozporządzenia umożliwiającej sfinalizowanie procesu legislacyjnego.

Zarząd Spółki Metro Warszawskie w zakresie własnej infrastruktury podejmuje stałe działania. Wprowadzenie przepisów i standardów stosowania oznakowania dotykowego pozwoli na kontynuowanie procesu dostosowywania metra, a co niemniej ważne, wprowadza normy, które będą musiały być uwzględnione w projektach i budowie II linii metra. Metro Warszawskie jako Inwestor Zastępczy zobowiązało Wykonawcę, aby przy projektowaniu odcinka centralnego II linii metra, zostały uwzględnione normy i rozwiązania przewidziane w przygotowywanym Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie.


Autor: (źródło: Metro Warszawskie, 21.09.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.