PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Bombardier Transportation zawarły umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu ,,Modernizacja linii kolejowej 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna – w części ETCS II”.
Zawarta w dniu 13 maja umowa obejmuje dostawę, zabudowę, testy oraz uruchomienie przytorowej oraz pokładowej części systemu sterowania ruchem BOMBARDIER INTERFLO 450 ERTMS Poziom 2. Rozwiązania INTERFLO ERTMS Poziom 1 i Poziom 2 są już eksploatowane lub instalowane w Europie i Azji w ponad 2500 pojazdach, na
Firma Bombardier, uznawana za pioniera w zakresie rozwoju oraz wdrażania systemu ERTMS na świecie, wprowadza teraz na polski rynek kolejowy swoją technologię sterowania ruchem systemu ERTMS Poziom 2. Ten nowy system sterowania ruchem zostanie zainstalowany na odcinku Legnica-Węgliniec-Bielawa Dolna linii magistralnej E30 w ramach programu modernizacji Paneuropejskich Korytarzy Transportowych i zapewni interoperacyjność linii kolejowych w Polsce. System ERTMS Poziom 2, który będzie opracowany i dostarczony przez zakłady Dywizji Rail Control Solutions Bombardier Transportation ze Szwecji i Polski, ma być przekazany do eksploatacji w kwietniu 2012 roku.
Zbigniew Szafrański, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: „Ten kontrakt to nie tylko nowy rozdział w historii kolei w Polsce, to również realizacja Narodowego Programu Wdrażania ERTMS przyjętego przez Rząd RP”.
Anders Lindberg, Prezes Dywizji Rail Control Solutions Bombardier Transportation, powiedział: „Jako prekursorzy technologii ERTMS jesteśmy niezwykle zadowoleni ze zdobycia tak ważnego zamówienia, które umacnia wiodącą pozycję firmy Bombardier w dziedzinie ERTMS na rynku oraz umożliwi wdrożenie w Polsce technologii ETCS Poziom 2, przyczyniając się tym samym do rozszerzenia sieci kolejowej w Europie”.
Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę, dodał: „Już od wielu lat cztery zakłady Bombardier Transportation w Polsce czynnie uczestniczą w procesie rozwoju i modernizacji transportu szynowego w Polsce. Przez cały ten czas Bombardier zdobył bogate doświadczenie i bardzo dobrze poznał potrzeby i specyfikę polskiego rynku kolejowego.”
Sławomir Nalewajka, Prezes Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o w Katowicach i Bombardier Transportation (Rail Engineering) Sp. z o.o. w Warszawie, powiedział: „Ten projekt ma również szczególne znaczenie dla wszystkich stron zaangażowanych w jego realizację: zarządcy infrastruktury, firm branży kolejowej, instytucji certyfikujących oraz centrów badawczych. Stwarza on polskim inżynierom i specjalistom możliwość współdziałania i zdobywania doświadczenia oraz budowania zaufania do tej nowej, najnowocześniejszej technologii. Znacząca część tego projektu będzie realizowana przy udziale pracowników polskich zakładów Bombardier Transportation, zlokalizowanych w Katowicach i Warszawie, oraz ich lokalnych podwykonawców”.
Wartość kontraktu wynosi 53 mln zł netto i jest współfinansowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Autor: (źródło: PKP S.A., 18.05.2010)