baner
baner
baner
ELMARK Automatyka Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Zmiana budżetu i zielone światło dla analizy przedprywatyzacyjnej w Kolejach Mazowieckich

Podczas Sejmiku Województwa Mazowieckiego zapadły dwie bardzo ważne dla regionu decyzje. Radni dali zielone światło do rozpoczęcia analizy przedprywatyzacyjnej spółki Koleje Mazowieckie, co pozwoli przewoźnikowi na dalszy dynamiczny rozwój. Drugą ważną informacją jest przyjęcie nowego kształtu budżetu województwa. Niestety w związku z rekordowo wysokim „janosikowym” i spadkiem o 30 proc. dochodów podatkowych, konieczne były zmiany w planie inwestycji.

Od 5 lat samorząd województwa na rozwój Kolei Mazowieckich przekazał 1,7 mld zł, z czego na dotacje przewozowe 938,6 mln zł, a na inwestycje taborowe 663,4 mln zł. Dzięki temu wsparciu udało się doposażyć spółkę w 10 nowych ezt-ów typu Flirt (221,6 mln zł), 37 piętrowych wagonów pasażerskich typu push-pull (254 mln zł), 11 używanych szynobusów od Deutsche Bahn (575 tys. euro), 184 używane ezt-y od PKP Przewozy Regionalne (175,5 mln zł), 2 zmodernizowane ezt-y typu EW60 (1,85 mln zł). W ten sposób Koleje Mazowieckie stały się rozpoznawalną marką, a komfort podróży przewozów regionalnych znacząco się podniósł. Zmiany zaowocowały także zaufaniem pasażerów, których liczba wzrosła – z 40 mln w 2005 r. do ponad 51 mln w 2009 r. Uporządkowany został również transport kolejowy w regionie.

Ten etap rozwoju spółki można uznać za pomyślny. Aby nie zmarnować potencjału przewoźnika, potrzebne są kolejne inwestycje, które wymagają dużo większych nakładów finansowych. Nie jest to jednak możliwe w oparciu o budżet samorządowy. Rozwój Kolei Mazowieckich wymaga zaangażowania inwestora zewnętrznego. Dlatego radni sejmiku przyjęli stanowisko w sprawie sprzedaży udziałów w spółce Koleje Mazowieckie. Daje to zielone światło do rozpoczęcia działań przedprywatyzacyjnych – analizy ekonomiczno-finansowej spółki, prawnej oraz wyceny udziałów. Jej celem jest wyłonienie najkorzystniejszej dla województwa, pasażerów i spółki formuły ewentualnych zmian. Finalizacja zmian w KM byłaby możliwa najwcześniej w przyszłym roku.

Podczas dzisiejszych obrad sejmiku podjęta została również decyzja o przyjęciu zmian w budżecie województwa. Zarząd województwa podjął kilka dni temu decyzję o koniecznych cięciach, wymuszonych przez coraz niższe wpływy z podatku dochodowego. Sytuacja finansowa Mazowsza w drugim kwartale br. uległa pogorszeniu. Zbiega się to w momencie płacenia rzez województwo wyjątkowo wysokiego „janosikowego”, wyliczonego w tym roku na 940 mln zł. Nałożenie się tych dwóch sytuacji sprawiło, że samorząd województwa zmuszony jest rezygnować z wielu planowanych inwestycji, by móc realizować swoje podstawowe zadania i wywiązywać się z czołowych zobowiązań.

– Ta sytuacja zmusza nas, niestety, do ograniczenia finansowania wielu ważnych działań – w tym budowy „orlików”, remontu zabytków, dotacji na wydarzenia kulturalne – powiedział marszałek Adam Struzik. – Chciałbym jednak uspokoić niektóre środowiska – dotychczasowa pomoc społeczna realizowana za pośrednictwem Mazowieckiego Centrum Pomocy Społecznej zostanie utrzymana.

Radni województwa zadecydowali o zmianach w budżecie. W ich wyniku zmniejszono dochody województwa o kwotę 322 mln zł, co stanowi 12 proc. planu dochodów na koniec kwietnia; kredytu o 100 mln zł; a wydatków o 422 mln zł, co stanowi 13 proc. planu wydatków na koniec kwietnia. Efektem są zmniejszone dotacje na samorządowe spółki kolejowe – o 10 proc. dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej i 5 proc. dla Kolei Mazowieckich. Nie będzie również realizowany zakup 20 ezt-ów dla KM. Projekt „Parkuj i jedź” będzie wdrażany przy 50-procentwym współfinansowaniu go przez samorządy lokalne. Nie będzie dofinansowań dla dróg gminnych. Kwota inwestycji w drogach wojewódzkich nie uległa znaczącym zmianom. Wydłuży się jedynie czas realizacji niektórych z tych projektów drogowych.

– To już nie jest etap oszczędności – ten prowadziliśmy od ubiegłego roku. To jest etap rezygnacji z ważnych da regionu inwestycji – dodał wicemarszałek Ludwik Rakowski.

Cięcia nie ominęły oświaty i kultury. Niestety, nie będą dofinansowywane budowy boisk „Orlik” na Mazowszu. Zmniejszeniu o 5 proc. ulegną dotacje dla placówek kulturalnych podległych Samorządowi Województwa Mazowieckiego.

Zrezygnowano z szeregu inwestycji w służbie zdrowia – m.in. w Wojewódzkim Szpitalu Bródnowskim i Międzyleskim Szpitalu Specjalistycznym.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, 31.05.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.