baner
baner
baner
SaZ s.r.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Zmiany w rozkładach tramwajowych w Warszawie

Tramwaje są dla wielu warszawiaków podstawowym środkiem transportu, dlatego tak ważne jest, by ich rozkłady jak najbardziej odpowiadały potrzebom pasażerów, były najaktualniejsze i jak najlepiej przystosowane do warunków ruchu. Dlatego już od 14 listopada zaktualizujemy rozkłady linii: 4, 6, 14, 15 i 35. Na prośbę pasażerów zwiększymy też poranną częstotliwość kursowania linii 31.

Wprowadzenie nowych rozkładów linii 4, 6, 14, 15 i 35 pozwoli poprawić koordynację między nimi. Tramwaje, na wspólnych odcinkach tras, będą odjeżdżały z przystanków bardziej regularnie, a kursy będą rozłożone bardziej równomiernie. Dzięki temu skróci się średni czas oczekiwania pasażerów na przystankach.

Wprowadzenie nowych rozkładów, zwłaszcza dla „nowych” (uruchomionych niedawno po długiej przerwie) linii 6 i 15, nie oznacza wcale, że zostały one źle ułożone. W ostatnich dniach pojawiały się, w niektórych mediach zarzuty, że obie linie zostały tak zaplanowane, żeby przez cały dzień odjeżdżały z przystanków w tym samym czasie. Podobnie jak linie 4 i 35. Choć takie „zjeżdżanie” się tramwajów może występować, i tylko w niektórych porach dnia, nie wynika wcale z błędów w konstrukcji rozkładu jazdy.

Podstawowym problemem przy koordynacji godzin odjazdów tramwajów jest trudność w dopasowaniu linii nowo uruchamianych do układu linii już istniejących. Podobnie jest w przypadku linii, które zmieniają rozkłady jazdy. Wszystkie pozostałe linie tworzą niejako blokadę, eliminując potencjalnie najlepsze rozwiązania.

Dużym problemem jest też koordynacja na poszczególnych odcinkach tras. Jeśli rozkład jakiejś linii jest uzgodniony z innymi liniami na jednym odcinku, to nie można go idealnie dopasować do rozkładów już kursujących linii na innych odcinkach trasy.

W przypadku rozkładów linii 6 i 15 trzeba dodać także to, że w czasie ich tworzenia, do ostatniej chwili nie był znany termin otwarcia wiaduktu w ciągu ul. Andersa oraz zamknięcia placu Wileńskiego. Konieczne było przygotowanie wielu różnych wariantów. Dodatkowym utrudnieniem było to, że te warianty (a nawet „warianty wariantów”), musiały zostać nałożone na wprowadzane czasowe wyłączenia ruchu. To wszystko utrudniło przygotowanie optymalnego rozwiązania.

ZTM-owi zależy na tym, by komunikacja tramwajowa jak najlepiej zaspokajała potrzeby komunikacyjne mieszkańców. Dowodem na to jest zwiększenie częstotliwości linii 31. Jest to teraz najczęściej kursująca linia tramwajowa w Warszawie. Między godz. 7.30 a 8.00 kursuje nawet co 3 minuty! Dochodzą do nas jednak sygnały o tłoku panującym w tramwajach tej linii w godzinach wcześniejszych. Dlatego, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, od 14 listopada zwiększamy częstotliwość kursowania tej linii w godz. 6.00 a godz. 7.00. I to trzykrotnie! Obecnie, w tych godzinach, pasażerowie chcący dojechać na Służewiec ze stacji metra Wierzbno, mają do dyspozycji trzy kursy. Od 14 listopada będą mieli 9.

Jest to, w obecnej sytuacji, najlepsze możliwe rozwiązanie. Nie jesteśmy bowiem w stanie wprowadzić innych postulowanych zmian – np. wycofania z prawego brzegu Wisły linii 16 i skierowania jej na Służewiec.

Linia 16 pełni obecnie bardzo ważną funkcję komunikacyjną na rondzie Starzyńskiego. Niemal z każdej strony nadciągają tam pasażerowie, którzy chcą się dostać do stacji metra Dw. Gdański. Zabranie tej linii z mostu Gdańskiego spowoduje duży problem. Poza tym gdzie miałaby zostać skierowana po wycofaniu jej z Pragi? Najbliższa jest pętla Metro Marymont, ale wtedy linia całkowicie pokrywałaby się z „siedemnastką”. Nie pozwoliłoby to też na odzyskanie taboru, którym można by wzmocnić obsługę Służewca. Osobnym problemem jest to, że na pętli Służewiec nie zmieszczą się cztery linie, a wspólny tor dla 16 i 18 spowodowałby problemy w punktualnych odjazdach. Należy pamiętać także, że „szesnastka” dojeżdża do pętli przy zoo tylko tymczasowo. Po przywróceniu pełnej przepustowości pętli tramwajowej Żerań FSO (po zakończeniu przebudowy Trasy Toruńskiej) linia 16 wróci na swoją starą trasę.


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 08.11.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.