baner
baner
baner
ARROW ELECTRONICS POLAND

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Zmiany w uregulowaniach stanu prawnego bocznic kolejowych

Na posiedzeniu w dniu 29 kwietnia 2009r. Sejmowa Komisja Nadzwyczajna „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczeniem biurokracji pod przewodnictwem posła Mirosława Sekuły rozpatrzyła i skierowała do dalszego procedowania złożony przez Izbę Gospodarczą Transportu Lądowego (IGTL) projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Druk IGTL/A-245). Celem projektu ustawy jest ograniczenie uciążliwych i nieuzasadnionych przepisów związanych z funkcjonowaniem bocznic kolejowych przy założeniu nie zmniejszenia bezpieczeństwa w zakresie transportu kolejowego.

Potrzeba opracowania projektu wyniknęła z konieczności uporządkowania stanu prawnego dotyczącego niezwykle ważnego wycinka życia gospodarczego kraju – bocznic kolejowych, które jako obiekt budowlany, zdefiniowany przez Ustawę z dnia 7 lipca 1994r. Prawo Budowlane, leżący na styku ruchu kolejowego i działalności przedsiębiorców różnych gałęzi, powinny tylko w niezbędnym stopniu podlegać reżimowi przepisów ustawy o transporcie kolejowym.

Ustawa Prawo Budowlane definiująca bocznicę kolejową jako obiekt budowlany poddany wszelkim regułom i rygorom dotyczącym tych obiektów zapewnia bezpieczeństwo działalności i nie ma żadnych powodów, by mnożyć wobec tych obiektów rygory określone przepisami dotyczącymi transportu kolejowego, zwłaszcza, że na bocznicy nie jest wykonywany ruch kolejowy w rozumieniu obowiązującej ustawy z dnia 28 marca 2003r. o transporcie kolejowym.

W przeważającej większości regulacje zawarte w ustawie z dnia 28 marca 2003r. nowelizowanej projektowaną ustawą odnoszą się do przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury zaś użytkownicy bocznic kolejowych włączeni zostali z niezrozumiałych względów prawie w całej rozciągłości do podległości ww. normom i tym samym do wpływu na ich funkcjonowanie regulatora, powodując istotny wzrost kosztów posiadania i użytkowania bocznicy, co nie przybliża transportu kolejowego do zakładów produkcyjnych – wręcz przeciwnie.

Szereg obowiązków nałożonych w obecnie obowiązującej ustawie o transporcie kolejowym na podmioty użytkujące bocznice powoduje poważne utrudnienia w funkcjonowaniu firm działających na rynku związanym z transportem kolejowym, a przede wszystkim niekorzystnie wpływa na konkurencyjność tego środka transportu.

Obecnie obowiązujące przepisy włączają bocznice kolejowe w pełnym (a nawet nieco większym) stopniu pod reżimy przewidziane dla przewoźnika kolejowego i zarządcy infrastruktury, włącznie ze sprawami dotyczącymi infrastruktury kolejowej i wszelkiego rodzaju świadectw, niezbędnych w przypadku wykonywania przewozów kolejowych i zarządzania infrastrukturą kolejową, takich, jak świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectwo bezpieczeństwa bocznicy kolejowej – w efekcie zrównując bocznice kolejowe z częścią infrastruktury kolejowej, którą bez żadnych wątpliwości bocznice nie są.

Nadmienić trzeba także, że Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), jako centralny organ administracji rządowej, którego zadania zostały szczegółowo zdefiniowane w nowelizowanej ustawie odczytując literalnie dyspozycję jej przepisów, od kilku lat nie jest w stanie wypełnić niektórych swoich powinności wobec użytkowników bocznic kolejowych, głównie w sferze wydawania decyzji.

W konsekwencji opracowany przez Izbę projekt ustawy zmieniającej ustawę z dnia 28 marca 2003r. o transporcie kolejowym obejmuje wyłącznie zmiany związane z użytkowaniem bocznic kolejowych, sprowadzając te uregulowania do zapewnienia bezpieczeństwa działalności na tych bocznicach.

Skierowany przez Komisję do dalszego procedowania projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Druk IGTL/A-245) znajduje się na stronie internetowej Izby www.igtl.pl 

********

Izba Gospodarcza Transportu Lądowego jest organizacją samorządu gospodarczego działającą od 1995r. na mocy Ustawy z dnia 30 maja 1989r. o izbach gospodarczych. Izba pełni rolę reprezentanta przedsiębiorstw związanych z transportem kolejowym wobec administracji państwowej oraz różnego rodzaju organizacji krajowych i zagranicznych mających wpływ na działalność tych przedsiębiorstw. Członkami Izby jest ponad 110 przedsiębiorstw związanych z transportem kolejowym działających poprzez sekcje branżowe tworzone stosownie do ich potrzeb. Obecnie w Izbie funkcjonują cztery sekcje branżowe: Wagonów i Spedycji, Przewoźników Kolejowych, Budownictwa Kolejowego oraz Producentów i Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego. Więcej informacji o działalności Izby na stronie www.igtl.pl


Autor:

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.