baner
baner
baner
AARSLEFF Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Zmieniony wizaż kontrolerów z warszawskiego ZTM-u

Stolica będzie mieć umundurowanych kontrolerów. Przepisy w sprawie ubioru pracowników ZTM-u obowiązywać zaczną od przyszłego nowego roku, toteż ponad ćwierćwieczny wizerunek „kanarów” odejdzie do lamusa.

Dzięki zmianom w wyglądzie kontrolerów warszawiacy mają zobaczyć, iż ci czuwają. – Pasażer, który zobaczy z daleka kontrolera, od razu skasuje bilet. To nam się opłaci  Windykacja należności (czyli kar od złapanych gapowiczów) jest długotrwała i kosztowna -  – przekonuje dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta.

Na razie nie wiadomo jak będą wyglądać uniformy, ale pojawiają się opinie, żeby w ramach oszczędności była to tylko czapka o jakimś charakterystycznym wyglądzie. Mundury mają jednak większe grono zwolenników.

– Ludzie będą nas szarpać na przystankach, bić. W zeszłym roku pobito już kilku kolegów – dodają. - mówią anonimowo pracownicy.

Za przesadzone uważa te obawy prezes Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej Robert Czapiński. – Kierowcy i motorniczowie też jeżdżą w mundurach i nikt na nich nie napada. W wielu miastach w Europie kontrolerzy chodzą w mundurach i nikt nie twierdzi, że mogłoby być inaczej. – twierdzi.

Razem ze zmianami w ubiorze mają iść te w kadrach. Rozważa się zwolnienia tzw. PKB-owców, czyli pracowników Pomocniczej Kontroli Biletowej, którzy mają te same uprawnienia, lecz nie mają pensji. Otrzymują ok. 30-złotową prowizję od każdego zapłaconego mandatu. Tym sposobem dorabiają m.in. studenci, jednak, jak twierdzi ZTM, rotacja wśród nich jest za duża.

Warszawski konduktor miał swoje miejsce do początków lat 70-tych w każdym pojeździe. To oni właśnie sprzedawali bilety. Nosili w czapki z żółtymi otokami, co prawdopodobnie powołało do życia określenie „kanar”. Konduktorów zastąpiono pojawiającymi się od czasu do czasu kontrolerami w 1972 r.

Aktualnie bilety sprawdza 160 osób, i tylko połowa z nich jest pracownikami etatowymi.


Autor: (źródło: mz, TVN Warszawa, 02.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.