baner
baner
baner
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Znany jest ostateczny wariant budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Zarząd Województwa Pomorskiego wybrał ostateczny wariant budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Linia z Gdańska-Wrzeszcza do Portu Lotniczego będzie dwutorowa i zelektryfikowana.

Podczas posiedzenia w dniu 13 stycznia br. ZWP dyskutował na temat wyboru ostatecznego wariantu budowy PKM. Gościem specjalnym posiedzenia ZWP był wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, który jest jednym z pomysłodawców budowy kolei metropolitalnej w Trójmieście. Wiceminister i członkowie zarządu zapoznali się z wynikami studium wykonalności oraz analizy wielokryterialnej wariantów tej największej inwestycji infrastrukturalnej w historii samorządu województwa pomorskiego.

Zarząd ostatecznie rekomendował wariant W3BE4, który wcześniej zyskał najwyższe oceny spośród wszystkich 16 wariantów budowy PKM analizowanych w studium wykonalności inwestycji. Członkowie ZWP nie mieli wątpliwości, że właśnie ten wariant jest najlepszy - z punktu widzenia potrzeb pasażerów i możliwości technicznych.

- Zapaliliśmy zielone światło dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w wersji dwutorowej i zelektryfikowanej - mówi marszałek województwa Mieczysław Struk. - To inwestycja o epokowym znaczeniu dla naszego regionu, która nie tylko zrewolucjonizuje transport publiczny w Trójmieście, ale również umożliwi dojazd koleją do Gdańska z rejonu Kartuz i Kościerzyny.

Obecny na posiedzeniu zarządu wiceminister Andrzej Massel poparł plany wpięcia nowej linii PKM w tory linii dalekobieżnej na wysokości Gdańska-Zaspy - co w pierwszej fazie realizacji inwestycji zakłada wybrany przez ZWP wariant.

- W pierwszych latach funkcjonowania kolei metropolitalnej to w zupełności wystarczy - uważa wiceminister Andrzej Massel. - Połączenie z linią SKM jest jednak wciąż aktualne i pozostaje w planach PKM.

Budowa PKM kosztować ma 719,1 mln zł, z czego 85 proc. - 611,2 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia kolejowa połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Wzdłuż 20-kilometrowej linii PKM powstanie 8 nowych przystanków, z których 6 pełnić będzie funkcję węzłów integracyjnych (możliwość pozostawienia auta/roweru na parkingu i kontynuacja podróży pociągiem, integracja z komunikacją tramwajową i autobusową).

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest na przełomie 2014 i 2015 roku.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, 17.11.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.