W okresie przedświątecznym należy zwracać większą uwagę na otoczenie, by nie paść ofiarą złodziei kieszonkowych. Od 29 marca w autobusach, tramwajach i metrze pojawią się plakaty z hasłem „Nie daj się zrobić w jajo”, a w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM specjalne ulotki z poradami, jak skutecznie uniknąć kradzieży.
Zbliżające się święta wielkanocne to czas żniw dla kieszonkowców, którzy wykorzystują nieuwagę podróżnych. Korzystają z tłoku na dworcach, peronach, przystankach i w sklepach. Okradają z pieniędzy, kart bankowych i dokumentów. Zarząd Transportu Miejskiego wraz z Komendą Stołeczną Policji co roku przypomina warszawiakom o konieczności zachowania wyjątkowej ostrożności podczas przedświątecznych zakupów.
Od 29 marca w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM będzie można otrzymać ulotkę ostrzegającą przed kradzieżami kieszonkowymi, a w stołecznym taborze komunikacyjnym i na przystankach autobusowych pojawi się ponad tysiąc plakatów. Porady, na co należy zwrócić uwagę podczas podróży komunikacją lub pobytu w zatłoczonych miejscach będą wyświetlane również na monitorach w autobusach, tramwajach i metrze. Na antenie telewizji TVP Warszawa będzie można obejrzeć specjalne spoty. Informacje o wielkanocnej odsłonie akcji „Nie daj się złowić” pojawią się na profilu ZTM na portalu Facebook oraz na stronach warszawskich portali internetowych.
W ramach akcji, która potrwa od 29 marca do 7 kwietnia nieumundurowani policjanci z Wydziału Wywiadowczo-Patrolowego KSP będą podróżować w pojazdach komunikacji miejskiej - pojawią się m.in. tam, gdzie złodzieje najczęściej szukają swoich ofiar.
Zachęcamy wszystkich pasażerów do zapoznania się i przestrzegania kilku poniższych zasad bezpieczeństwa, opracowanych przez stołeczną policję, które pozwolą uniknąć ryzyka i ewentualnych strat.
Złodzieje kieszonkowi zazwyczaj działają w grupie, wśród nich są również nie rzucające się w oczy kobiety. Metody ich „pracy” zwykle różnią się, w zależności od doświadczenia i okoliczności. Można ich spotkać w sklepach, pojazdach komunikacji miejskiej i na dworcach kolejowych. Jak wynika z policyjnych analiz, przestępcy, przy wyciąganiu przedmiotów z kieszeni lub toreb swoich ofiar posługują się m.in. skalpelami, sprężynami. Bardziej doświadczeni kieszonkowcy działają tylko „gołą” ręką, stosując wyuczone i wielokrotnie przećwiczone chwyty.
Organizatorami kampanii „Nie daj się zrobić w jajo” są: Zarząd Transportu Miejskiego, Komenda Stołeczna Policji (Wydział Wywiadowczo-Patrolowy), City Channel i AMS a partnerami medialnymi TVP Warszawa i VOX FM.
Autor: (źródło: ZTM Warszawa, 28.03.2012)