Procedura SMS-PW-17 narzędzie systemu bezpieczeństwa czy regulacji rynku?
W art. 2 tejże procedury czytamy, że obejmuje ona swym zakresem elementy podsystemów i technologie (zwane EiT), których stosowanie może mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego lub na bezpieczeństwo osób korzystających z usług kolei. Szczegółowa lista elementów podsystemów i technologie jakie podlegają procedurze SMS-PW-17 określa załącznik nr. 1, który na dzień 9 listopada 2016 roku zawierał 5 głównych obszarów urządzeń w zakresie:
- A - automatyki i telekomunikacji,
- B - energetyki,
- C - eksploatacji,
- D - ochrony środowiska,
- E - dróg kolejowych.
Zatem procedura ta obejmuje niemal wszystkie kluczowe obszary działania spółki, a co za tym idzie podlega jej kilka tysięcy produktów, w tym spora część tych, które spotykamy na co dzień w przemyśle i na ulicy, a które były zazwyczaj co najmniej raz badane przez stosowne instytuty na zgodność z wymaganiami prawnymi, w tym szczególnie właściwymi normami technicznymi obowiązującymi w Polsce i Europie. Wystarczy wspomnieć, iż procedurze tej podlegają m.in.:
- urządzenia sterowania oświetleniem zewnętrznym,
- oprawy oświetlenia zewnętrznego,
- technologie naprawy i zabezpieczeń antykorozyjnych konstrukcji wsporczych,
- systemy diagnostyki i monitoringu antykradzieżowego sieci trakcyjnej,
- systemy ochrony przeciwporażeniowej i przeciwprzepięciowej,
- obszar zabezpieczenia miejsca pracy (automatyczne systemy ostrzegania),
- obszar wspomagania utrzymania urządzeń i systemów automatyki i telekomunikacji, w tym przyrządy i mierniki wykorzystywane w procesie utrzymania, których wiarygodność pracy wpływa na poziom utrzymania ww. urządzeń i systemów.