Wymagania dla kolejowej infrastruktury usługowej
O czym zapominamy
Jednym z elementów procesu integracji Unii Europejskiej jest dążenie do likwidacji barier w swobodnym przepływie osób, towarów, usług, kapitału pomiędzy krajami Wspólnoty. Proces ten nie omija bynajmniej transportu kolejowego który ze względów ekologicznych jest promowany, rozwijany i ma stanowić jeden z filarów budowy spójności, mimo licznych różnic technologicznych występujących między systemami w poszczególnych krajach UE. Działania te zmierzają do jak najszybszego zapewnienia interoperacyjności między poszczególnymi krajami i systemami transportowymi.
Jak się okazuje w projektowaniu i realizacji wielkich inwestycji infrastruktury kolejowej bardzo często zapominamy o tworzeniu obiektów infrastruktury technicznej, niezbędnej do prawidłowego i bezpiecznego funkcjonowania, w pełni interpretacyjnej sieci kolejowej takiej jak choćby:
- odpowiednia długość i wysokość peronów, spójna ze strategią organizatorów transportu publicznego i inwestycjami taborowymi,
- dodatkowe tory postojowe dla pociągów pasażerskich i towarowych,
- ogólnodostępne stanowiska techniczne, w tym stanowiska do czyszczenia i mycia taboru,
- ogólnodostępne kolejowe stacje paliw i instalacje do tankowania na tych stacjach,
- tory i instalacje do podgrzewania składów pociągów pasażerskich,
- tory umożliwiające wykonanie przeglądów i rewizji technicznej taboru,
- tory do awaryjnego odstawiania wagonów przewożących towary niebezpieczne,
- dostosowanie sieci trakcyjnej i podstacji do eksploatacji lokomotyw dużej mocy, w tym także w trakcji podwójnej.
Problem braku tych rozwiązań i powstających w związku z tym problemów został już jakiś czas temu zauważony przez kraje Wspólnoty i rozwiązany w sposób systemowy poprzez ujęcie go w prawodawstwie unijnym.